۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای خاص آشپزخانه ایرانی ست که فوق العاده طرفدار داره و یه ناهار مفصلی شامل گوشت کوبیده و آبِ گوشت هست که آب گوشت را؛هم میشه بعنوان سوپ مصرف کرد و خیلیها هم گوشت کوبیده سرد را بعنوان یه صبحانه نوش جان میکنند. کلا بعضی غذاها هست که سردش خوشمزه تر میشه مثل پیتزا یا گوشت کوبیده یا قورمه سبزی .....

گوشت آبگوشتی اصولا با استخوان و قلم هست و از قسمتهای لطیف و پُر چربی گوسفند انتخاب میشه مانند سینه، قلوه گاه، گردن و دنبالچه.گاهی یکی دو ماهیچه هم برای لعاب دادن در آبگوشت میندازند. و در ایام ماقبل رژیم و پرهیز از چربی، اصل آبگوشت دنبه بوده که حتما به همراه گوشت می پختند.

مواد لازم :
  • نخود                                     دو سوم پیمانه ( 100 گرم )
  • لوبیا سفید                                دو سوم پیمانه ( 110 گرم )
  • لیمو عمانی                              3 عدد
  • گوشت سردست با استخوان            500 گرم
  • دنبالچه                                   1 عدد
  • پیاز                                      2 عدد
  • رب گوجه فرنگی                       3 ق غ
  • سیب زمینی                             2 عدد ( 340 گرم )
  • زردچوبه                                یک و یک دوم ق چ
  • نمک و فلفل سیاه پودر شده
                 

 حبوبات را از 24 ساعت قبل در مقداری آب خیس کرده و در مدت خیساندن، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید. و زمان پخت هر کدام را جداگانه در آبکش بریزید.
در قابلمه ای جادار گوشت، دنبالچه، نخود و یک عدد پیاز و حدود 2 لیتر آب بریزید. و بگذارید با حرارت زیاد به جوش بیاد.کفِ روی گوشت را بگیرید، حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و پس از نیم ساعت لوبیا را اضافه کنید و بگذارید به مدت 3 ساعت بپزد.
چاشنی آبگوشت معمولا لیموی عمانی است، لیمو را اگر کمی دیرتر در آبگوشت بیندازید، هم گوشت و حبوبات زودتر پخته میشه و هم خود لیمو وا نمیره.لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و به مدت 15 دقیقه در آب جوش بجوشانید، بعد از روی حرارت بردارید و بگذارید در همون آب بمونه تا نرم بشه.

در یک ساعت آخر پخت لیموعمانی را به همراه سیب زمینی با پوست به آبگوشت اضافه کرده و بگذارید تا سیب زمینی کاملا پخته بشه.رب گوجه فرنگی را در تابه ای با کمی روغن تفت بدید تا خوش رنگ تر بشه و بوی خامی آن گرفته شود سپس به آبگوشت اضافه کنید. در نیم ساعت آخر پخت، پیاز دیگر را خرد کنید و در کمی روغن به همراه زردچوبه و فلفل تفت دهید و به آبگوشت اضافه کنید. پس از آن نمک را اضافه کنید و بگذارید تا پخته شود.
در پایان پخت آبِ آبگوشت باید کمتر از 1 لیتر باشه و اگه لازم باشه در قابلمه را بردارید و حرارت را زیاد کنید تا آب اضافی تبخیر شود.

پس از پختن گوشت و حبوبات، دنبه را از آب بگیرید و در ظرف مورد نظر بیندازید، کمی نمک بپاشید و با گوشت کوب بکوبید، سپس آبِ آبگوشت را در ظرف بریزید و کمی دارچین روی آن بپاشید و بگذارید روی حرارت ملایم تا گرم بمونه.میتونید یک دونه لیمو عمانی هم داخل آب بندازید.
گوشت را از استخوان جدا کنید، پوست سیب زمینی را بگیرید و به همراه نخود و لوبیا با گوشت کوب بکوبید.
آبگوشت را به همراه نان سنگک و کمی لواش برای خرد کردن داخل آب، پیاز سفید چارقاچ،سبزی خوردن و ترشی سرو کنید.
 


۲ نظر:

  1. سلام .. مدت کوتاهیه پیگیر بلاگتون هستم، خیلی با ذوق و خوش سلیقه اید.
    با اجازه شما رو تو خوشمزه خونه کوچیکم لینک کردم
    خوشحالم میکنید گاهی سری بهش بزنید

    پاسخحذف
  2. ممنون . منم حتما لینکتون میکنم.

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...