۱۳۹۳ مهر ۱۰, پنجشنبه

کیک اسفنجی



کیک اسفنجی یا Sponge Cake به کیکی گفته میشه که چربی نداشته باشه و فقط از آرد و شکر و تخم مرغ درست شده و در واقع پف کیک بعلت وارد کردن هوا ؛ در اثر همزدن شکر و تخم مرغ بوجود آمده و بر خلاف کیکهای کره ای فقط از بیکینگ پودر برای پف دادن کیک استفاده نمیشه.
بدلیل اینکه بافت کیک پس از بریده شدن پر از حباب و شبیه اسفنج دریایی هست، به این اسم نامیده شده.
این کیک بدلیل سبک بودن مناسب برای انواع کیکهای تولد و عروسی هست و پس از پخت به تنهایی صرف نمیشه و باید حتما با خامه ، موس و میوه و انواع کرم یا مارمالاد ترکیب بشه.

مواد لازم :
آرد سلف رایزینگ                  100 گرم 

نشاسته ذرت                          2 ق غ 
تخم مرغ                               4عدد
شکر دانه ریز                        110 گرم یا 1/2 پیمانه
خامه 35 % وایپینگ کرم         185 میلی لیتر یا 3/4 پیمانه
پودر قند                               1 ق غ + مقداری جهت تزئین روی کیک
مربای توت فرنگی                  110 گرم یا 1/3 پیمانه

آرد سلف رایزینگ قبلا توضیح دادم ؛ اردی که نمک و بیکینگ پودر همراه داره و برای تهیه 1 پیمانه ان بعد از اینکه یک پیمانه آرد معمولی را اندازه گرفتید به اندازه 2 قاشق چایخوری از روی آرد بردارید یعنی به یه کم کمتر از یک پیمانه آرد نیاز داریم و بعد 1/4 ق چ نمک و 1 و 1/2 ق چ بیکینگ پودر را اضافه کنید و همه مواد را مخلوط کنید. 
این طرز تهیه 1 پیمانه ارد سلف رایزینگ بود که از این مقدار 100 گرم برای کیک نیاز داریم . جهت دیدن طرز تهیه ارد سلف رایزینگ به لینک زیر رجوع کنید :

برای این مقدار تخم مرغ به دو قالب گرد 20 سانتیمتری یا 8 اینچی نیاز داریم که ارتفاعشون 3/5 سانتیمتر باشه و با این قالب دیگه نیاز نیست کیک را از وسط نصف کنید؛ همونطور که نوشتم کیک اسفنجی به تنهایی خورده نمیشه و حتما حتما باید بین لایه هاش کرم یا خامه باشه و باید نصفش کنید پس برای اینکه کارتون تمیزتر در بیاد از دو قالب کیک یک سایز استفاده کنید.
کف قالب را چرب کنید و روش کاغذ مخصوص شیرینی پزی بندازید و بعد روی کاغذ کمی ارد بپاشید و تکونش بدید تا همه جا پخش بشه.
فر را با درجه حرارت 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد روشن کنید.
آرد + نشاسته ذرت را دو بار الک کنید و کنار بگذارید.
تخم مرغها که به دمای محیط رسیده را از هم زرده و سفیده را جدا کنید.


در ظرفی زرده تخم مرغ را به همراه 2 ق غ از شکر به مدت 4 دقیقه بزنید تا یه مخلوط کرم رنگ درست بشه و بعد منتقل کنید به یک ظرف تمیز و بزرگ و روش سلفون بکشید.
سر همزن را بشورید و خشک کنید و در ظرف بزرگ و تمیزی که عاری از چربی باشه و خشک باشه سفیده تخم مرغ را بزنید تا به مرحله سافت پیک برسید که سفیده از پره همزن آویزون بشه و از ظرف بیرون نریزه و بعد باقیمانده شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا یه مخلوط براق و غلیظ درست بشه. بعد سفیده زده شده را به مخلوط زرده اضافه کنید و با الک مخلوط آرد را روی تخم مرغها بریزید و با یک قاشق فلزی بزرگ یا اسپچولا به آرامی فولد کنید تا مواد مخلوط بشه.
مایه کیک را دو قسمت کنید و داخل قالبها بریزید میتونید از ترازو استفاده کنید که سایز هر دو کیک یکسان بشه.
مایه را به آرامی سطحش را با پشت اسپچولا صاف کنید و دو تا قالب را در مرکز فر بگذارید و به مدت یکربع بپزید.
از فر که دراومد بگذارید به مدت 5 دقیقه داخل قالب بمونه و بعد روی رک سیمی برش گردونید تا خنک بشه.
کیک اسفنجی خوب باید بافت سبکی داشته باشه و همچنان اونقدر سفت و محکم باشه که بتونه یک لایه مربا یا خامه را تحمل کنه و تنها تریکش اینه که خوب هوادهی بشه یعنی زرده و سفیده خوب زده بشه و زیادی هم مایه کیک هم نخوره.
برای درست کردن خامه ؛ داخل کاسه خامه و پودر قند را بزنید تا به مرحله استیف پیک برسه یعنی خامه به صورت برشهای نوک تیز رو سر همزن درست بشه.
و دوستانی که وایپینگ کرم در دسترس ندارند؛ خوشبحالشون چون میتونند خامه خوشمزه قنادی آماده بخرند.
روی کیک یه لایه ای از مربا بزنید و بعد خامه را و دو لایه کیک را رویهم بگذارید و روش را با خاکه قند تزئین کنید.
این کیک بهتره چند ساعت در یخچال بره تا طعم خامه و مربا بهتر بشه.
بجای خامه و مربای توت فرنگی میتونید از مربای انجیر و 250 گرم پنیر ماسکارپونه استفاده کنید.

 

۱۶ نظر:

  1. عجب بافتی داره کیکت سالومه .... چه پوکه
    چه بالکنی
    چه تابستونی
    چه تموم شد
    چه حیف
    چه جملات قصاری
    چه زمستانی پیش رو خواهیم داشت
    ها ها هه هه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی پوکه چون توش نشاسته ذرت داره خیلی سبک بود
      واقعا حیف تابستون تموم شد و دیگه نمیشه استفاده کرد
      :))))

      حذف
  2. فوق العاده شده سالومه جون حظ کردم عزیزم مرسی نوش جونتون کدبانوی باسلیقه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی شادی جون شما همیشه لطف داری عزیزم

      حذف
  3. خیلی عالی و شیک
    آدم وسوسه میشه الان نیمه صبح از خواب پاشه و بره درستش کنه .
    فقط یه سوال . میشه باهاش رولت درست کرد ?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آخی نازی ؛ من رولت باهاش درست نکردم ولی اصولا باید بشه اگر رولت مزه ایرانی میخواهی درست کنی میتونی از رسپی قبلی که نوشتم استفاده کنی چون رولت نازکی بهت میده http://www.ghashoghchangal.com/2014/09/blog-post.html

      حذف
  4. سالومه جان این کیک اینقدر زیبا است و دستور کاری که دادی اینقدر روشن و دقیق بود که تصمیم گرفتم اولین کیک زندگیم رو درست کنم! دفعه‌ی اول که خیلی‌ بد شّد (از ناشی‌ گری خودم البته) دفعه دوم که امتحان کردم بهتر شد اما باز هم اونقدری که باید پف نکرد و پوک نشد. نمیتونم بفهمم اشکال کارم از کجاست که اون هم بخاطر اینه که تجربه‌ای در این زمینه ندارم برا همین نمیتونم غلط خودم رو بگیرم! :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آخی عزیزم چقدر ناراحت شدم کیکت خوب نشده ادم کلی تو ذوقش میخوره ؛ این کیک خیلی خیلی حساسه اگر زیادی هم بزنی پف کیک میخوابه مثل کیکهای دیگه نیست اشکال از تو نبوده کیکش خیلی ناز داره :))) . اول اینکه قالبت دقیقا همین سایز باشه بعدش اینکه فقط کف قالب را چرب کن و روش کاغذ مخصوص شیرینی پزی بکش ؛ اگه قالب را چرب کنی باعث میشه کیک پف نکنه و موقع زدن تخم مرغ سفیده تخم مرغ حتما به مرحله سافت پیک برسی و زمانیکه مواد خشک را اضافه میکنی به تخم مرغ حتما فولد کن فولد کردن مثل همزدن دورانی نیست یعنی خیلی آروم مثل تا کردن لباس تا مواد مخلوط شه این قسمت اگه زیادی هم بزنی کیک پف نمیکنه اگه میتونی تو یوتیوب سرچ کن فیلم فولد کردن را پیدا کن چون تجربه اولت توی کیک هست خیلی مهمه یاد بگیری , خواستی تو پیج فیسبوک برام پیام بگذار تا لینک فیلم رو بفرستم برات . نگران نباش با اشتباهه که آدم تجربه پیدا میکنه و یاد میگیره . من هم از این موردها قبلا خیلی داشتم.

      حذف
    2. مرسی‌ از پاسخ و راهنمایی سالومه جون. پس خوش‌حال باشم که کیک زیاد آسونی نبوده و کلاس اولی‌-ها نباید از خودشون ناامید بشن ;) از توضیحاتی‌ که دادی حدس می‌‌زنم اشکالم این بوده که اولا قالب یه خورده بزرگ‌تر‌ بود پس پهن تر شد. دوم زیاد مایه رو هم زدم تا آرد خوب حل بشه. ویدئو فولد رو توی نت پیدا کردم. مرسی‌. مطمئنم دفعه‌ی بعد خوب میشه. خوش‌حالم که می‌تونم اشکالاتم رو بپرسم و یک دنیا ممنون برای وقتی‌ که میگذاری.

      حذف
    3. اختیار داری کلاس اولی چیه ؛ هر کسی بار اول ممکنه کارش ایراد داشته باشه . قالب که بزرگتر باشه ارتفاع کیک کم میشه و همون زیاد هم زدن
      موفق باشی ؛ بازم سوال داشتی در خدمتم

      حذف
  5. خوب من این کیک را دیشب واسه تولد دوستم درست کردم و فوق العاده بافت خوبی داشت .
    طبق معمول از پودر هل و شربت عرق بهارنارنج برای مرطوب کردن کیک استفاده کردم که طعمش را محشر کرد .
    وسطش را موز و گردو و خامه گذاشتم و و اطرافش هم خامه زدم . البته تزیین اش چون با عجله بود خوب نشد و هر کس که فری بود یه کمکی در تزیین کرد ( آشپز که صد تا شد ...) .من چون توی قالب 9" ریختم زمان پخت نیم ساعت شد .
    خلاصه اینکه رفت که بشه جز کيکهاي ثابت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دستت درد نکنه منم باید برم این عرق بهارنارنج رو بخرم اینقدر که تو استفاده میکنی دلم خواست ؛ عکس کیکت رو هم دیدم خیلی هم خوب شده بود. خوشحالم که خوشت اومده و ممنون که کامنت گذاشتی و گفتی.

      حذف
  6. حتما عرق بهار نارنج بخر که عاشقش ميشي. حتی واسه دم کردن چای 1 ق بریز محشره . من تقریبا واسه همه ی شیرینی و کیک هام استفاده میکنم خصوصا باقلوا
    Orange water blossom میشه اسمش بعد هم سعی کن مارک عربی اش رو بخری که فوق العاده معطره . مارک ایرانی اصلا نگیر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی دستت درد نکنه من همیشه تو رسپی ها میدیدم نوشته ولی فکر نکرده بودم عرق بهارنارنج خودمون میشه :))) . از مغازه عربی میگیرم من گلاب هم عربی گرفتم کیفیت خیلی بهتره

      حذف
  7. سالومه جون میشه ی توضیح در مورد نشاسته ذرت بدین,,میخوام بدونم آیا نشاسته ذرت همون آرد ذرته؟ممنونم

    پاسخحذف
  8. سالومه جون تو مواد لازم وانیل نبود یعنی لازم نیست وانیل استفاده بشه تو این کیک؟

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...