۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

کوکی آبنباتی

مواد لازم :
  • کره                   150 گرم
  • خاکه قند              60 گرم
  • تخم مرغ              1 عدد
  • وانیل                   یک چهارم ق چ
  • پودر کاستارد          40 گرم
  • آرد                     280 گرم
  • بیکینگ پودر         یک چهارم ق چ

 این کوکی در دو مرحله آماده میشه مرحله اول درست کردن خود کوکی یا بیسکویته و مرحله بعدی درست کردن آبنباته
همینطور که توی مواد اولیه میبینید مواد این کوکی خیلی شبیه بیسکویته قبلیه فقط کمی شیرینیش کمتره که به علت اضافه کردن آبنبات در مرحله بعدیه که جبران میشه و همان مقدار آرد که کم شده جاش پودر کاسترد اضافه شده که این پودر را از تمام لوازم قنادیها میتونید تهیه کنید و به علت وجود این پودر خمیر لطیف تر و رنگش زردتر میشود.
مراحل تهیه هم مثل بیسکویت قبلیه کره نرم شده را داخل همزن 2دقیقه زده بعد خاکه قند را اضافه کرده و سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده تا مواد مخلوط شوند.حتما رسپیه بیسکوست ساده را بخونید.سپس پودر کاسترد، آرد مخلوط شده با بیکینگ پودر را اضافه کرده و خمیر بدست آمده را روی یک سطح آردپاشی شده کمی ورز میدیم تا صاف و یکدست شود که این مرحله در بیسکویت قبلی نبود و در آخر به مدت 15 دقیقه در یخچال استراحت میدهیم.
فر را با حرارت 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. خمیر را روی سطح آردپاشی شده باز کرده و اول با یه کاتر گرد بزرگ قالب زده و خمیر قالب زده را به سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده منتقل کرده و سپس با کاترهای کوچک قالب زده و روی بیسکویتها اشکال مختلف را ایجاد کرده اگر تمام مراحل قالب زدن را چه قالب اصلی چه قالبهای کوچکتر قبل از انتقال به سینی انجام بدید بیسکویت فرمشو از دست میده من تو عکسها براتون نشون دادم که حتما اول قالب اصلی را بزنید سپس منتقل کنید به سینی فر و بعد کاترهای کوچیک را روی همون سینی بزنید و با شی نوک تیز مثل چاقو من از کاتر نامه بازکن استفاده میکنم خمیر اضافه را خارج کنید.
در عکس پایین سمت راست میبینید که دو تا بیسکویت اول درست قالب نخورده یکیش کاملا از حالت دایره خارج شده چون تمام بیسکویتها یکجا و قبل از انتقال به سینی قالب زده شده و بیسکویت دیگه هم یه قسمتش قالب نخورده یعنی بطور مساوی تقسیم بندی انجام نشده و بیسکویت سوم که قالبها روی اون هستند صحیح ترین روش هستش.
اینم یه عکس از نزدیک از قالبهایی که میتونید استفاده کنید.
سینی را به مدت 10 دقیقه در فر میگذاریم تا بیسکویتها پخته شوند بعد از خنک شدن بیسکویتها، آنها را داخل سینی که با فویل پوشانده شده و روی فویل را چرب کرده اید می چینیم و با آبنباتهای آماده شده داخل اشکال را پر میکنیم.
مواد لازم آبنبات :
  • شکر                       100 گرم
  • آب                           3 ق غ ( 45 میلی لیتر)
  • آبلیموی تازه               1 ق چ
  • رنگ خوراکی دلخواه


شکر و آب و آبلیموی تازه را روی حرارت میگذاریم، اجازه میدیم شکر با حرارت ملایم حل بشه ولی نجوشه و برای مخلوط کردن شکر میتونید چند بار ظرف را بچرخونید تا به حل شدن شکر کمک کنید بعد از اینکه شکر حل شد میبینید حبابهایی ته ظرف ظاهر میشه زمان میدیم تا مواد به جوش بیاد و حبابها به سطح ظرف بیاد و در نهایت رنگ اون طلایی بشه از روی حرارت برداشته

و داخل سه ظرف جداگانه ریخته و رنگهای خوراکی مجاز را اضافه کرده برای رنگ زرد من از اسپری زعفران استفاده کردم، خوب رنگها را مخلوط کرده آبنبات آماده شده را با قاشق داخل اشکال ریخته اگر در حین کار ابنبات سفت شد برای 4-5 ثانیه داخل ماکروفر گذاشته و بیسکویتها را به همین حالت، تا دو ساعت قرار میدیم تا آبنباتها کاملا سفت شود.سپس از فویل جدا کرده دقت کنید اگر فویل را ازقبل چرب نکرده باشید به هیچ وجه بیسکویت جدا نشده و برای جدا کردن بیسکویت را نکشیده بلکه به ارومی فویل را از بیسکویت جدا می کنیم.
چون به نظر خودم خیلی خوشگل شدن یه نما هم تو محیط باز ازشون عکس گرفتم.

۱۰ نظر:

  1. saloomeye azizam vagheam ali bood va khoshmaze kheili ba saligheyiii dokhtarrrr

    پاسخحذف
  2. سالومه جان
    خیلی هیجان انگیزن! ولی من درست کردم آبنباتش کدر شد. برای همین اینفدر قشنگ نشد. مشکل از کجا بوده به نظرت؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من عکس را بیرون از اتاق و توی نور گرفتم که انعکاس نور شفافیتش رو بیشتر نشون میده. اگر آبنباتها کامل به بیسکویت چسبیده که کارت عالی بوده چون من دفعه اول ابنباتها نچسبید خیلی خوشمزه شد ولی تا شیرینی را بلند میکردی همش میریخت.
      کلا تو درست کردن آبنبات خیلی باید حواست باشه شکر زیادی نجوشه شاید در حد 1 دقیقه اضاقه تر کارو خراب کنه و رنگ آبنبات تیره شه مثلا اگه رنگ آبی بهش اضافه کنی رنگ سبز بهت میده.چون بیس کارت زردتر میشه رنگش.فکر کنم دلیلش همین بوده یا شاید جنس رنگی که استفاده کردی.
      در ضمن ممنون که عضو شدی. امیدوارم بتونم کمکت کرده باشم.

      حذف
  3. فکر کنم زیاد جوشیده، تو یه وبسایت می گفت آبنبات باید به یه درجه خاصی برسه. ولی من از اون درجه ها ندارم. یه بار دیگه امتحان می کنم!
    در ضمن من یه وبگرد خفن توی وبلاگای آشپزی وشیرینی پزی ایرانی و خارجی ام. ولی وبلاگ تو خیلی با سلایق من جور بود و می توانم بگم اولین وبلاگی بودی که کامنت گذاشتم. کارت عالیه. موفق باشی. من هم مشتری ات شدم!
    راستی امشب هم فیله پنیری رو درست کردم. عالی شد. ممنون....

    پاسخحذف
  4. ممنون عزیزم خیلی لطف داری.کلی بهم انرژی دادی.

    پاسخحذف
  5. salam, mamnoon az web besiar khoobetan, man kheili dar amr ashpazi va shirini pazi mobtadi hastam, emshab in dastor shoma ra dorosst kardam ,kheili khoshgel va ali shod. faghat do ta soal dashtam.yek: chejoori mishe vaghean khamir ba zekhamat yeksan va na kheili nazok ke besooze va na kheili koloft ke khoshmaze nashe ra ghaleb zad, chon daghyghan alan mal man injoori shod. dovom inke manzour az poodr Custard hamoon pudding hast ysani man mitoonam az poodr puddingvanill estefade konam.az inke be farsi neveshtam sorry chon man kharej az iranam va moteasefaneh be font farsi dastresi nadarm. bazam az webet mamnoon makhsoosan inke ba aks hast. midoonam shayad pishnahad jalebi nabashe ama lotfan bazi chizha ke tajrobi hast ra baraye kheili mobtadi haaaaa mesl man bishtar tozih bede.emshab inghadar az in rang o varang boodan lezat bordam ke kolli halam avaz shod makhsoosan ke abnabatha ham narikht va kheili naz shod.omidvaram hamishe shad bashi.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عزیزم از این همه انرژی مثبت که بهم دادی
      1- برای اینکه ضخامت خمیر همه جا یکسان بشه یکم تجربه میخواد من خودم هم دفعات اول نمیتونستم خمیرو یکسان در بیارم و به اینکه چقدر با وردنه رو خمیر فشار بیاری ببین همه اینها که میگم تجربه منه شاید از لحاظ تئوری و علم شیرینی پزی این نباشه چون من دوره شیرینی پزی نرفتم و اطلاعی ندارم ولی تجربه خودم اینو میگه که اگه خمیرت خیلی نازک شد و به کاغذ روغنی چسبید کاغذ رو بیار بالا و بیسکویت را ازش جدا کن ولی اگه چندبار بیسکویت درست کنی دیگه راه میوفتی و مشکلی نخواهی داشت.
      2- پودر کاستارد رو عکسشو گذاشتم من به اسم پودر کاسترد خریدم و پودینگ نبود البته اون موقع که ایران بودم و الان حقیقتا اینجا پودر نخریدم ولی یادم نیست کجا ولی میدونم به همین اسم تو یه فروشگاه دیدم یه پودر کرم رنگ رو به صورتی کمرنگه که شیرینی و دسر را زردرنگ هم میکنه

      حذف
  6. salam, mamnoon az tozihatet,man dishab bedoon Custard dorost kardam yani daghyghan mesl dastoor biscuit ghablitoon va ba in abnabatha. behar hal mamnoon az dastoor fogholadash chon ye dastoor khoob va rahnamaii ghadam be ghadam vase mane mobtadi kheili natijeh khoobi dad. ama yek soal dige hararat fer ra az bala bezarim ya mamooli , man bad az 10 daghyghe ke negaheshoon kardam ehsas kardam hanooz rang avalieh ra darand va tagheeri nakardand,benazaretoon behtare hame shirini ha too markaz bashand ya chi .rasti man chand bar ham cup cake shokolati dorost kardam (3 bar) hich bar khoob nashod soalama ra too in safhe minevisam. man bejaye nashenas bayad esmam ra bezaram MOBTADI HAYEJANZADE. akhe man tazegiha be inkar alaghemand shdam va sefr sefram :)) vaghean mamnoon ke javabam ra dadid. tamam lahezatetoon shirin va rangi.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اول از همه بگم که به خودت نگو مبتدی چون من هم تا قبل از اینکه وبلاگ بنویسم شاید چند تا کیک درست کرده بودم و شیرینی به هیچ وجه درست نکرده بودم همه در هر حال از یه روزی شروع میکنن اگه علاقه داشته باشی زودی راه میوفتی مطمئن باش
      برای حرارت فر منظورت اینه که از زیر شعله فر باشه یا از بالا حرارت ببینه ؟؟
      اصولا شعله بالای فر ماله گریل کردن هست و برای غذا ولی برای شیرینی و کیک همیشه از پایین باید حرارت ببینه و سینی فر طبقه پایین باشه بعد یه نکته هم بگم سعی کن ضخامت تمام بیسکویتها یه اندازه باشه که یکیش زودتر پخته نشه و رنگش تیره بشه و یکی هنوز نپخته باشه و اصولا شیرینی هایی که در کناره های قالب هستند زودتر میپزه اگه سینی فر بزرگی داری سعی کن همه رو وسط بچینی اگه نه که مثل کاری که من میکنم بیسکویتهای نازک تر رو وسط بچین و ضخیم ترها رو کناره های سینی بگذار و بعد از 10 دقیقه مرتب چکش کن چون هر دفعه بسته به جنس خمیر یا موادی که بکار بردی ممکنه زمان پخت تغییر کنه یکبار تو11 دقیقه یکبار 13 دقیقه میپزه و از 10-15 حواست باشه که یه دفعه نسوزه تا دیدی کف بیسکویت طلایی رنگ شد کافیه نمیخواد بگذاری کناره هاش تیره رنگ شه چون شکل طشتی پیدا میکنه امیدوارم مشکلی نداشته باشی و توضیحم کافی بوده

      حذف
  7. خیلی ناز شدن سالومه جون من یه بار خونه دوستم این کوکی و خوردم ولی خودم تا حالا درست نکردم
    خیلی شاد و رنگ و وارنگه برای کریسمس اگه بهش یه نخ آویزون کنی جون می ده هم برای کادو هم برای درخت کریسمس <3

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...