۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

پاستا بوکاتینی با کوفته گوشتی

اسمش شاید به نظرتون عجیب غریب بیاد در اصل همون یه نوع پاستا با کوفته های گوشتیه، حالا بوکاتینی از کجا اومد؟

بوکاتینی (به ایتالیایی: Bucatini) پاستایی ضخیم، اسپاگتی شکل و میان‌تهی است که به نی‌ای باریک شباهت داشته‌ و از ترکیب آرد گندم دوروم با آب تهیه می‌شود.نام این پاستا برگرفته واژهٔ ایتالیایی búco به‌معنای «سوراخ» است و خود بوکاتینی از نظر لغوی به‌معنای «سوراخ‌شده» می‌باشد. اصطلاح بوکاتینی امروزه به پاستاهای خشک تولید کارخانه گفته می‌شود و پاستاهای تازه را بوکاتینو می‌نامند.
منبع : ویکی پدیا

همیشه برای خودم جالب بود فرق بین ماکارونی،اسپاگتی،پاستا ....... چیه برای همین یکبار که چند بسته ماکارونی خریده بودم رفتم توی سایتشون و فهمیدم پاستا خودش یه دنیایی داره برا خودش و انواع و اقسام که ما تو ایران همه را به نام ماکارونی میشناسیم و همه را یه مدل درست میکنیم با مایه گوشت چرخکرده و اخیرا چند سالی هست که رسپیهای جدید هم اینجا بکار میبرند.
برا همین یه مختصری راجبشون توضیح میدم مطمئنم برای همه جالبه.


پاستا (به ایتالیایی: Pasta) به معنی خمیر، یک اصطلاح عمومی برای گونه‌های مختلف ایتالیایی رشته فرنگی (نودل)است. وچنین معروفه که پاستا به دست مارکوپولوی جهان گرد در سال 1292 از چین به ایتالیا ونیز رفته و در انجا بومی شده ولی ظاهرا تحقیقات تاریخی این حدس را تایید نمی کنه.
پاستا حدوداً به ۳۵۰ شکل مختلف موجود است که هر کدام نام خاصی دارند.
چند شکل معروف پاستا اسپاگتی (استوانه‌ای باریک توپر)، ماکارونی (استوانه‌ای تو خالی یا لوله‌ای)، فوسیلی و لازانیا (به صورت ورقه‌ای) هستند.
در ایران گاه واژه ماکارونی به صورت گسترده برای اسپاگتی و ماکارونی و غیره به کار می‌رود.
اسپاگتی و ماکارونی هر دو از یک نوع آرد سمولینا ساخته میشوند و تنها تفاوتشان در اینه که در اسپاگتی خمیر را به شکل رشته های دراز در می آورند ولی در ماکارونی به شکلهای دیگر.
و اما یه نکته در مورد پخت پاستا، در ایتالیا پاستا را کمی سفت از آب در می اورند و این کیفیت را "آل دنته" (al dente، به معنای دندان گیر) می نامند.
علاقه مردم ایتالیا به پاستای دندان گیر همانند علاقه ما ایرانیها به برنج دان و قد کشیده است.
و اون طرز پخت را که ما دوست داریم " آل فورنو" میگویند که بعد از جوشیدن پاستا آن را میپزیم به این شیوه دبل کوکینگ هم میگویند.
و اما پاستای بوکاتینی با میت بال "meat ball" کوفته گوشتی
در اصل اسم این غذا   "Bucatini All'Amatriciana with  Meatballs
 بوکاتینی که یه نوع پاستاست و میت بال همون کوفته قلقلیهای خودمون و آل آماتریچانا هم یه نوع سس هست که پاستا را داخل اون میریزند و در کنارش با کوفته ها سرو میکنند.
فکر کنم خیلی توضیح دادم، نه ؟؟؟؟؟؟؟

مواد لازم برای کوفته گوشتی :
  • گوشت چرخکرده                       250 گرم
  • پنیر پارمزان                              3/1 لیوان
  • تخم مرغ                                   1 عدد
  • جعفری و گشنیز خرد شده             2  ق غ
  • سیر                                        2  حبه
  • پیازچه یا پیاز کوچک                  1 عدد
  • سس کچاپ                               1  ق غ
  • آرد سوخاری                            2  ق غ
  • نمک و فلفل
مواد لازم برای سس:
  •  گوجه فرنگی رنده شده              2 عدد ( گوجه باید با پالپش باشه پس از آب گوجه استفاده نکنید.)
  • پیاز کوچک                            1 عدد
  • سیر                                      2 حبه
  • روغن زیتون                          1 ق غ
  • نمک و فلفل قرمز
  • بوکاتینی                               250 گرم ( نصف بسته)
  • پنیر پارمزان                         3 ق غ ( در رسپی اصلی پنیر رومانو بکار برده )


سیر و پیازچه و جعفری من کمی گشنیز هم اضافه کردم، همه را داخل بلندر ریخته ریز خرد کرده بعد گوشت را اضافه کرده خمیری که شد تخم مرغ را اضافه کرده سپس کچاپ را اضافه کرده و سعی کنید تخم مرغ کوچیک باشه .


سپس پنیر پارمزان و پودرسوخاری را اضافه کرده و نمک و فلفل و کمی مایه را ورز داده و به اندازه یک گردو از مواد برداشته و قلقلی کرده و روی سینی فر که قبلا کاغذ روغنی گذاشتیم با فاصله میچینیم حدود 19 تا کوفته از این مواد بدست میاد اگه مایه کمی شل بود پودرسوخاری را بیشتر کرده و یک نکته دیگه اینکه پنیر پامزان پودری تو بازار هست از اون استفاده کنید و اگر مثل من از خود پنیر اصلی استفاده میکنید حتما بعد از رنده کردن توی بلندر ریزتر خردش کنید چون زمانیکه داخل فر میره از مواد بیرون میزنه.
درجه فر را روی 210 درجه سانتیگراد گذاشته و سینی فر رابه مدت 15 دقیقه در طبقه دوم گذاشته اگر فرتون 5 طبقه هست سینی فر را روی طبقه دوم از پایین بگذارید و اگر سه طبقه است روی طبقه وسط گذاشته.
تو این فاصله تا میاد کوفته ها آماده بشه بوکاتینی را درست میکنیم انها را داخل آب جوش ریخته و نمک را به آب اضافه کرده و خواهشا هیچوقت اسپاگتی و ماکارونی کلا پاستاهای رشته ای شکل را خرد نکنید حتما درسته داخل آب جوش بریزید.
زمان پخت بوکاتینی بین 9-13 دقیقه است زمانی که دور پاستا نرمه و مغزش سفته و زیر دندون تردیشو احساس میکنید آن را داخل آبکش بریزید.

و برای سس پیاز را داخل روغن زیتون سرخ کرده سیر و فلفل قرمز و نمک را اضافه کرده و بعد گوجه ها را اضافه کرده و میگذاریم به مدت یه ربع بپزه تا کمی جا بیفته و در اخر پنیر را اضافه کرده و بلافاصله بوکاتینی را داخل تابه ریخته و با مواد مخلوط کرده به مدت 1-2 دقیقه میگذاریم بپزه .
برای سرو بوکاتینی،کوفته ها را کنارش گذاشته کمی جعفری خرد شده روی ان میریزم.

۲ نظر:

  1. بهتره که عنوان سایتی رو که ازش این دستوررو کش رفتید بنویسید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز و نامحترم
      میتونی سایت www.foodnetwork.com یه سرچی کنی شاید پیدا کنی

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...