۱۳۹۰ دی ۲۱, چهارشنبه

کیک برنج

کیک برنج در واقع یه غذای ایتالیایی هست که اون رو هم از طیبه عزیز یاد گرفتم و اسم اصلیش"  تیمبالو دی ریزو"  یا Timbalo di  riso هست که در واقع با برنج ایتالیایی ریزو درست میشه و به معنی طبل برنجه که ما بهتره همون کیک برنج بهش بگیم چون من تو 3-4 تا سایت ایتالیایی که دیدم رسپیش خیلی فرق داره این رسپیه ایرانیه؛ یک غذای فوق العاده شیک مخصوص مهمونیه که در کنار غذاهای دیگه سرو میشه و اگر میخواهید برنج نپزید یعنی منظورم چلو خورشه ؛ کیک برنج ایده خوبیه
این غذا تو قابلمه درست نمیشه داخل قالب کاپ کیک ( که تو ایران گاها به کیک یزدی معروفه) و توفر درست میشه


مواد لازم:
  • برنج پخته شده             1 لیوان
  • گوجه فرنگی               1 عدد
  • رب گوجه                  1 ق غ
  • نخودفرنگی                4/1 لیوان
  • جعفری خرد شده         1 ق غ
  • پیاز                         1 عدد
  • کره                         20 گرم
  • پنیر موزارلا             نصف لیوان
  • پنیر چدار                 4/1 لیوان
  • قالب کاپ کیک
اول از همه بگم منظور من از لیوان همون cup هست لیوان شیشه ای مدرج که توی پستهای قبلی گذاشتم عکسشو تو سوپ شلغم میتونید کامل ببینید من از اون بعنوان پیمانه استفاده میکنم آشپزهای ماهر چشمی کار میکنند ولی من هنوز به اون درجه نرسیدم و پیمانه را ترجیح میدم همه چیز باید دقیق باشه تا نتیجه مطلوب بدست بیاد
برنج را اول 1 پیمانه پختم بعد با لیوان اندازه گرفتم و استفاده کردم.


 قالب کاپ کیکی که من استفاده کردم 12 تایی پس طبعا کیکهای کوچکتری به من میده اندازه همون کیک یزدی ولی 6 تاییش هم هست که میتونید اون را تهیه کنید موقع مهمونی میتونید به تعداد مهمونا یا بیشتر از این کیکها درست کنید توی ظرف سرو بگذارید و زمان شام یا ناهار تو فر گرمش کنید.
پیاز را خرد کرده و سرخ میکنیم کمی که سبک شد رب گوجه و بعد گوجه را اضافه کرده 2-3 دقیقه کافیه بعد نخودفرنگی و جعفری را اضافه کرده خیلیها نخودفرنگی دوست ندارند منجمله خواهر بنده و خیلی تاکید کرده که بنویسم دوست نداره ولی من با نخودفرنگی میپزم و بهش میگم بخور برات ضرر نداره.

 میتونید حذفش کنید ولی آخه همش قرمز میشه و دیگه دنیای رنگونمون بهم میخوره و تک رنگ میشه و بعد برنج پخته را اضافه کرده توی رسپی نیومده ولی من همیشه وقتی برنجی میپزم که مثل لوبیاپلو یا استامبولی نارنجی رنگه حتما زعفرون به برنج میزنم که خوش رنگتر بشه این قسمت دلبخواهیه

حالا مایه آماده شده و میتونید داخل قالب بریزید. قالبها را با روغن چرب کرده و داخل آن پودرسوخاری پاشیده

و اول تا نیمه قالب را پر کرده بعد پنیر موزارلا یا همان پیتزای رنده شده را روی برنجها ریخته یه کمی با پشت قاشق رو برنجها فشار وارد کنید که انسجامشون بیشتر بشه و دوباره بقیه برنجها را ریخته و در آخر پنیر چدار رنده شده ریخته این قسمت هم باز دلبخواهیه چون چربیش میره بالا و یک کره 20 گرمی را به 12 قسمت تقسیم کنید و روی پنیرها بچینید.
شما میتونید پنیر آخر را حذف کنید و به مدت 20 دقیقه قالب را در دمای 180 درجه سانتیگراد گذاشته.این هم تیمبالوهای از فر در اومده.

بعد از اینکه قالب را از فر در آوردید بگذارید یه مقدار خنک بشه و بعد از یک سینی بزرگتر استفاده کنید روی قالب بگذارید و وارونه کنید این مرحله مهمه؛خیلی چون اگه قالب داغ باشه به محض اینکه وارونه میکنید نگهداشتنه ظرف تو دست سخته و خدای نکرده از دستتون میفته و همه پخش آشپزخونه میشه بلایی که یکبار سر من اومد.
کیک برنج آماده شد توصیه میکنم حتما امتحان کنید مخصوصا وقتی برنج اضافه دم کردید و نمیدونید باهاش چیکار کنید سریع یه تیمبالو درست کنید.

** از این قالبها یکی تهیه کنید چون حالا حالاها باش کار داریم کلی غذا و کیک میشه باهاش درست کرد.

۵ نظر:

  1. سالومه جان تو توضیحاتت نوشتی کره 20 گرمی رو به 12 قسمت تقسیم می کنیم ولی توی عکس کره قالبی کاله رو نشون دادی که فقط وزنهای 250 ،100 ،50 گرمی داره کدومش درسته؟؟؟
    در ضمن خواهرتون چه بدسلیقه هستن که نخود فرنگی دوست ندارن!!! :دی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کاملا درست گفتید من از کره 20 گرمی رامک استفاده کردم ولی این عکس قدیمه شرمنده اشتباه شد.فراموش کردم دوباره عکس بگیرم
      ممنون از نکته بینی شما.

      حذف
  2. آها رامک کره 20 گرمی داره خیلیم خوبه،پس کاش حداقل تو توضیحاتش اضافه می کردی که بدونیم باید کره رامک بگیریم،بازم مرسی...
    راستی میشه یه چند تا غذا هم که با دردسر کمتر و امکانات و تجهیزات کمتر درست میشه واسه آقایون مجرد آموزش بدی،آخه من هر کدوم از این غذاها رو می خوام درست کنم می بینم یا تجهیزاتشو ندارم یا مواد لازمش تهیه کردنش دردسره...

    پاسخحذف
  3. زودپز خیلی هم خوبه. جو سازی نکن. ما خودمون زودپز می گیریم، خیلی هم باهاش حال خواهیم کرد. از این مسئله که بگذریم غذاهات به نظر هیلی خوشمزه میان. همونجور که قبلاً متذکر شدم سر زدن به این وبلاگ موجب سوختن دل بنده است :)

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...