۱۳۹۰ بهمن ۶, پنجشنبه

ته چین بادنجان

ته چین بادنجان، اگه میدونستم تو اینقدر خوشمزه ای زودتر از اینها میپختمت. تمام عمرم بر فنا رفت، آخه غذای مورد علاقه من بادنجانه که هیچجوری نمیتونم ازش بگذرم و دلیل اینکه تا حالا نپخته بودم این بود که تمام رسپیهایی که دیده بودم با گوشت چرخکرده بود و من از ترکیب بادنجان با گوشت چرخکرده اصلا خوشم نمیاد.
و یکنفر ازم رسپی این ته چین را 2-3 هفته پیش خواسته بود و تا به امروز نرسیده بودم درستش کنم ازش بینهایت ممنونم که باعث شد من این غذای فوق خوشمزه را بپزم و الان به شما هم یاد بدم.
میدونید تو این ته چین از ماست و تخم مرغ خبری نیست. ترکیبش برنج،بادنجان و گوشت هست. اما گوشت را باید به صورت قیمه در بیارید ( نه خورش قیمه :)) )
قیمه ساده هم پایه چند جور خورش قیمه است هم مصارف دیگه ای داره منجمله ته چین بادنجان اصولا گوشت قیمه را از مغز ران یا راسته گوسفند انتخاب می کنند ولی گوشت گوساله هم میشه استفاده کرد که باید این گوشت را بنا به سلیقه نخودی یا فندقی خرد کرد.
مواد لازم برای قیمه ساده :
  • گوشت راسته یا مغز ران                200 گرم
  • پیاز                                          1 عدد متوسط
  • زردچوبه                                   نصف ق چ
  • زعفران
  • نمک و فلفل

 گوشت را به اندازه نخود خرد کرده، من کنار گوشتهای خرد شده نخودها را گذاشتم که ببینید چقدر ریز خرد شده و پیاز را ساطوری کرده یعنی ریز خرد کرده و با 2 ق غ روغن روی شعله ملایم تفت داده تا کمی رنگ بگیرد.سپس گوشت را روی پیاز بریزید و 5-6 دقیقه تفت بدید. زردچوبه و کمی زعفران آبکرده را به همراه یک پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید به جوش بیاد سپس شعله را کم کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید حدود 50 دقیقه بپزه ولی وسط کار چک کنید که آبش تمام نشده باشه حدود 10 دقیقه پیش از پایان پخت نمک و فلفل را به گوشت بزنید و در قابلمه را نیمه باز بگذارید تا آب قیمه کاملا تمام شود در پایان پخت آب قیمه باید به کار رفته باشد.


تا میاد گوشت پخته بشه بادنجانها را پوست بکنید. برای این مقدار گوشت 4 تا بادنجان قلمی ریز کافیه، آنها را ورقه ورقه برش زده و نمک بپاشید و حدود یکساعت در آبکش بگذارید، سپس بشورید و خشک کنید. و بادنجانها را توی تابه یا سرخ کن سرخ کنید و روی آنها زردچوبه بپاشید و روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن جذب حوله یا دستمال شود.
یک و نیم پیمانه برنج را آبکش کنید و تا هنوز داغه و بخار ازش بلند میشه روش زعفران پودر شده بپاشید بگذارید یک دقیقه بماند سپس با کفگیر برنج را مخلوط کنید البته این روشی هست که من بکار می برم شما میتونید از زعفران آبکرده استفاده کنید.
حالا همه مواد آماده شد من یکبار دیگه مواد لازم برای 2 نفر را میگم :
برنج              یک و نیم پیمانه
بادنجان            4 عدد ریز و قلمی
قیمه              یک پیمانه با (200 گرم گوشت)
اینبار من ته چین را داخل فر گذاشتم. ابتدا کف و دیواره قالب را چرب کرده بعد یک لایه برنج کف قالب ریخته و بادنجانها را روی آن گذاشته و بعد قیمه را ریخته و در آخر مابقی برنج را ریخته و روی مخلوط را کمی با دست فشار میدیم.
و روی قالب را فویل کشیده و به مدت 90 دقیقه داخل فر با درجه حرارت 180 میگذاریم.
این ته چین چون ماست و تخم مرغ نداره ته دیگه آنچنانی نمیده مخصوصا داخل فر.
برای درست کردن ته چین داخل پلوپز برنج را آب کش کنید و از روی همین دستور در ظرف بچینید و گوشت و بادنجان را لای برنج بگذارید و آب روغن برنج را پس از دم بالا دادن برنج روی اون بدید و مدت زمان پخت همان حدود 90 دقیقه است.
و اگر دوست دارید ته دیگ بیشتری داشته باشید میتونید از رسپی ته چین مجلسی استفاده کنید.

یک عکس هم گرفتم که دو لایه بودن ته چین توش کاملا مشخصه
و یه عکس دیگه از این ته چین خوشگل و خوشمزه

۱ نظر:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...