۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

مافین کدوحلوایی

کدوحلوائیه !!!!!!!!!!!! تعجب نداره .نمی دونم چرا همه فکر میکنند نمیتونه کیک یا شیرینی بشه.
شاید به این دلیل که کمتر تو مغازه ها میاد ولی این مافین که خیلی خوشمزه شد. 3 تا کدو بزرگ خریدم میخوام هر چی میشه با کدو درست کنم و براتون پست کنم.
قبل از اینکه مواد لازم برای مافین را بگم اول باید طرز تهیه پوره کدو حلوایی رو براتون بگم.



کدو را بشورید و قاچ کنید برای گرفتن پوست کدو چون یه مقدار سفت هست نمیتونید مثل سیب پوست بگیرید باید کدو را به قطعات کوچکتر ببرید و چاقو را روی پوست کدو بگذارید و با دست روی چاقو فشار بیارید خیلی راحت جدا میشه.
همچنین میتونید کدوها را با پوست بپزید و بعد از پخته شدن با قاشق گوشتش را در بیاورید.
حالا گوشت کدو را میتونید یا بخارپز کنید یا داخل فر بپزید ولی چون ممکنه کدو اصلا شیرین نباشه مثل لبو؛ چون بعضی وقتها اصلا مزه نداره میتونید از این ترکیب استفاده کنید :
به ازای هر 200 گرم کدو؛ 3 قاشق سوپخوری شکر و 3/1 پیمانه آب ریخته و داخل قابلمه میگذاریم به مدت نیم ساعت بپزه تا آب قابلمه تمام بشه این مقدار باید حدود 1 پیمانه پوره کدو بهتون بده البته طبق رسپی ولی برای من اینجوری نشد من حدود 400 گرم کدو (همون سر کدو که تو عکس پیداست) را پختم با 6 ق س شکر و 3/2 آب پختم که تقریبا 1 پیمانه و نصفی پوره به من داد نه 2 پیمانه؛ پس همیشه یه مقدار بیشتر کدو بپزید تا موقع اندازه گیری کدو کم نیارید.
کدوهای پخته شده را داخل بلندر ریخته و پوره می کنیم شیرینیش عالیه میزونه میزون نه کمه نه زیره دل میزنه.
مواد لازم :
  • آردسفید                    300 گرم
  • شکر                       250 گرم
  • پوره کدو                    1 پیمانه
  • تخم مرغ                    3 عدد
  • ماست                       3 ق غ
  • گردو خرد شده            3 ق غ
  • بیکینگ پودر              2 ق چ
  • دارچین                    2/1 ق چ
  • جوزهندی                4/1 ق چ
  • نمک                        1 پنسه
  • روغن                      1 پیمانه
  • قالب یکبار مصرف     12 عدد
جوز هندی چیه ؟
جوز هندی میوه درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسیری رواج بسیاری دارد.
جوز هندی در طولی حدود 5/2 سانتی‌متر و قطری حدود 5/1سانتی‌متر شکلی شبیه به تخم‌مرغ دارد.
آنچه جوز هندی را به‌ یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا- به‌خصوص در مناطق گرمسیری- تبدیل کرده است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است.
صرف‌نظر از نقش جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوز هندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، روی، آهن،‌ مس، کلسیم،‌ ژرمانیوم، فلاونوئیدها و بسیاری مواد مفید دیگر است.
جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.
- از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی دردهای دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب‌پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید.
- در کشور فرانسه- علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادویه- مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.
- التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.
- جوز هندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
- برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوز هندی بخورید.
- به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

جوز هندی را میتونید از عطاریها تهیه کنید من میتونم لینکشو بگذارم و خودتون برید بخونید ولی اصولا کسی نمیره بخونه برای همین مختصر و مفید براتون همینجا نوشتم. همینطور میتونم بنویسم اگه جوزهندی ندارید بدون اون هم میتونید کیک را درست کنید ولی نمی نویسم امتحانش کنید 7 تا دونش 1500 تومنه یعنی مثقالی میفروشند بوی خیلی مطبوع و ملایمی داره من برای این مافین دارچین را 8/1 ق چ ریختم چون احساس میکنم دارچین بوی غالبی داره و کلا طعم کیک و شیرینی را عوض میکنه ولی جوزهندی اینطور نیست بوی ملایمی داره یکبار امتحان کنید ضرر نمیبینید. من عکسشو براتون گذاشتم ببینید اندازه اون از گردو کوچکتر و از فندق بزرگتره و باید به اندازه نیازتون رنده کنید فکر کنم این 7 تا دونه که من خریدم برای 1 سال نیازم کافی باشه.
جوزهندی را رنده کرده به مقدار نیاز و بعد گردوها رو نگینی با چاقو خرد کرده
مواد خشک را با هم مخلوط کرده که شامل آرد؛ بیکینگ پودر؛نمک؛دارچین؛ جوزهندی هست و الک میکنیم همیشه اینو به یاد داشته باشین حتی اگه تو رسپی نیومده باشه آرد را الک کنید.
مقدار نمک را نوشتم 1 پنسه یا پنس این دیگه نیازیه به پیمانه نداره انگشت شست و اشاره را داخل کیسه نمک کرده هر انچه بین انگشتانمون موند همون یک پنس است که من توی عکس نشونتون دادم امیدورام گویا باشه.
بعد شکر،پوره کدو و ماست را با همزن مخلوط کنید دقت کنید ماست آب اضافی نداشته باشه
بعد از حدود 2-3 دقیقه دونه دونه تخم مرغها را اضافه کرده و بعد از اضافه کردن هر کدام 3 دقیقه با همزن می زنیم و بعد روغن را اضافه کرده.

و بعد آرد را اضافه کرده و دیگه همزن را کنار گذاشته وقتی آرد کاملا مخلوط شد برای اینکه مطمئن باشیم جایی آرد گلوله شده نیست به مدت 30 ثانیه دوباره با همزن برقی همزده. و در آخر هم گردو را اضافه کرده.
حالا مواد را داخل قالبها ریخته و حدود 1 الی 2 سانت سر قالبها را خالی میگذاریم.
سینی فر را به مدت 30 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد میگذاریم و بعد از 30 ثانیه با یه سیخ چوبی یا خلال دندون تست کرده اگر سیخ داخل کیک رفت و بدونه اینکه چیزی به اون چسبیده باشد بیرون آمد یعنی کیک پخته در غیر اینصورت میگذاریم 5 دقیقه دیگر داخل فر بماند و بعد از داخل فر سینی را در میاریم و میگذاریم مافینها سرد شوند.
مافینها به مدت 1 هفته در ظرف دربسته تازه میمانند.



۳ نظر:

  1. من اینجا لازمه نظر کارشناسی خودم را بدم. پس از تشکر از شما به خاطر غداهای عالی، شاید براتون جالب باشه که نوعی از کدو حلوایی که در ساخت شیرینی استفاده میشه بسیار شیرینه. ولی این نوع شیرین همه جا در دسترس نیست و برای همین بایستی از شکر استفاده کرد :)

    پاسخحذف
  2. ممنون از توضیحت نمیدونستم فکر میکردم شانسی شیرینه ولی اینایی که تو ایرانه رنگش که اصلا نارنجی پررنگ نیست شکلشم که مخصوص ایرانه زیاد شیرین هم نیست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پی اس. بعد از دو سال
      اینجا همه نوع کدویی را امتحان کردم بیشتریش شیرین هست.

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...