۱۳۹۳ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

نون برنجی - شیرینی برنجی



نون برنجی یا شیرینی برنجی هم جاش کناره نخودچیه و جزو شیرینیهای سنتی نوروز
هر چی آرد برنجتون مرغوبتر باشه شیرینی خوشمزه تره و عطر و بوی بهتری داره ؛ اگه خواستید خودتون آرد برنج رو تهیه کنید برنج ایرانی بگیرید چون آردش نرمتر  و خوش عطرترمیشه.
برنج را بشورید و چند بار با آب خوب بشورید و یکی دو روز تو آب سرد خیس کنید و چند بار در این فاصله آبش رو عوض کنید تا نگنده بعد از خیساندن در آبکش ریخته و برنج مرطوب را بکوبید تا کاملا نرم بشه بعد روی پارچه تمیزی پهن کنید تا کمی خشک بشه و بعد آسیابش کنید و از الک رد کنید و بگذارید تا کاملا خشک بشه و از الک حریر یا خیلی ریز عبور بدید.

مواد لازم :
آرد برنج 250 گرم
پودر قند 70 گرم میتونید تا 100گرم هم بریزید؛ اگر شیرینتر دوست دارید. من 90 گرم میریزم
روغن جامد 125 گرم
تخم مرغ یک عدد کوچیک ( تخم مرغ سایز بزرگ باشه آرد برنج بیشتری میبره )
پودر هل 1/2 ق چ
گلاب 1/4 پیمانه ( ممکن است کمتر استفاده شود بستگی به خمیر داره )
خرفه جهت تزیین

روغن جامد + پودر قند + پودر هل را با همزن بزنید تا رنگش رو به سفیدی بره و مخلوط یکدست و سبکی درست بشه.
در پست قبلی شیرینی کرکی ؛ بهشتی توضیح دادم که چه روغنی میشه استفاده کرد و من از چه مدلی استفاده میکنم.
بعد تخم مرغ را اضافه کنید و خوب بزنید تا جذب مواد بشه و در آخر ارد برنج را کم کم اضافه کنید و خوب ورز بدید تا خمیر یکدست و لطیفی درست بشه و در صورت نیاز گلاب را اضافه کنید تا خمیر لطیف تر بشه.
ممکنه خمیرتون نیاز به گلاب کمتری پیدا کنه پس در ریختنش دقت کنید گلاب زیاد شیرینی رو خشک میکنه.
اگر دوست داشتید خمیر دو رنگ داشته باشید و نون برنجی زعفرونی هم داشته باشید قبل از اضافه کردن گلاب خمیر را دو قسمت کنید.
و برای خمیر ساده فقط گلاب بزنید حتی میتونید بجای گلاب شیر هم بزنید.
و برای خمیر زعفرانی مخلوط گلاب و زعفرون بزنید. از شب قبل 1 ق چ پودر زعفرون خشک را به گلاب اضافه کنید و بگذارید یه شب تا صبح در دمای آشپزخونه بمونه تا رنگ بگیره ؛ این مدل خمیر رنگ بسیار خوبی پیدا میکنه.

 
 

خمیر شیرینی برنجی کمی شل هست و حال خود خمیره نگران نباشید؛ بعد از استراحت بهتر میشه فقط در صورتیکه سایز تخم مرغی که میزنید بزرگ باشه که مجبورید کمی آرد بیشتری بزنید ولی کلا این خمیر از خمیر شیرینی کرکی ، بهشتی یا نون نخودچی شل تره.

خمیر برنجی حتما حتما باید 24 ساعت داخل پلاستیک در دمای محیط استراحت کنه نیازی به یخچال نیست اگه بره تو یخچال خیلی سفت میشه و بعد از استراحت باید کلی ورزش بدید.
بعد از استراحت فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد یا 338 درجه فارنهایت روشن کنید.
کف سینی فر کاغذ بندازید.
از خمیر گلوله هایی به اندازه 1 ق غ بردارید ؛ سایز شیرینی دست خودتونه ولی اصولا برای مهر زدن مقدار خمیر باید زیاد باشه که حین مهر زدن ترک بر نداره.
گلوله رو تو دستتون کمی ورز بدید و بعد گردش کنید کمک میکنه ترک نخوره و به فاصله 2 سانتیمتر از هم داخل سینی بچینید.
میتونید مهر رو داخل آرد بزنید و آروم روی شیرینی فشار بدید و خرفه بپاشید یا میتونید بدون مهر و با سر ماسوره یا طبق تصاویر با قالبهای کوچکتر بهش نقش بدید و روش کمی زعفرون یا حتی خلال پسته بزنید.
شیرینی برنجی نباید زیاد بپزه چون رنگش تغییر میکنه و مدت زمان پخت بین 10-15 دقیقه هست که من 12 دقیقه میپزم با توجه به نوع فری که دارم.
نباید زیرش خیلی تغییر رنگ بده چون شیرینی باید تو دهن پودر بشه و وسطش به هیچ وجه نباید سفت باشه پس اصل شیرینی مدت زمان پخته که حتما قبلش با تست کردن دو شیرینی چک کنید که چقدر زمان نیاز داره.
و نکته دیگه اینکه شاید در نت شیرینی برنجیهای خیلی خوشگل دیده باشید که روش طرحهای ظریفی داره باید بدونید که مهر اون شیرینی خیلی خاصه و برای اینکه بتونه اینقدر ظریف باشه از جنس نقره هست.

بعد از پخت به شیرینی دست نزنید و بگذارید داخل سینی خنک بشه.



۱۲ نظر:

  1. سلام عزیزم. تازه با سایتتون آشنا شدم. لذت بردم از کاراتون.
    خیلی هنرمندی.
    فقط چرا عکسها بدون فیلترشکن باز نمیشه؟ :(

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون از لطفتون ؛ چون سایت اول وبلاگ بوده و تو ایران تمام بلاگ اسپاتها فیلتره و سایت من هم فیلتره

      حذف
  2. ye soali daram ,chetor mishe ke non berenji ha onjoori pook va turd nemishe va abaray man vaghean bishtar az 20 min tool keshid ta ziresh kami talai shod va ta ghabl oon mishod ghashang hamchenan khamiro did sheklesh ghashang va moratab shod vali vaghean maze noon berenji aslan nemide faghat golab adam hess mikone garche man hame golab ham nazadam

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خمیری که درست کردی مشکل داشته چون این نون بیشتر از 12 دقیقه نهایت 15 نباید بپزه وگرنه اصلا پوک و ترد نمیشه ؛ احتمال داره خمیر به روغن افتاده باشه

      حذف
  3. سلام سالومه جان...خوشمزه و عالی عزیزم..عکسات حس فوق العاده ای به من میده...
    ایشالله که سال 94 براتون بهترین سال باشه گلم..
    موفق باشی..

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون فیروزه جان ؛ برای تو هم سال خوبی رو آرزو میکنم

      حذف
  4. به به ، عاشقشم ، تا حالا دو بار درست کردم و لذت بردم ، حتما باید دوباره دست بکار بشم ، اومدم این شیرینیهای خوشمزه رو دیدم مادرجان هول شدم نمیدونم از کجا بخورم :)))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم ؛ من تا ایران بودم خیلی دوست نداشتم آدم دور که میشه دلش همه شیرینیها رو میخواد

      حذف
  5. سالومه جان سلام ميشه لطفا كمكم كنى? دخترم ازم خواست براش شيريني برنجي درست كنم منم از بين دستوراى مختلفي كه داشتم يكي رو از توى مجله انتخاب كردم اصلا به فكرم نرسيد كه بيام اينجادستور شما رو بردارم .حالا مشكلم اينه كه هر جه خمير رو ورز ميدم اصلا نرم نميشه و بودريه شيرينيش هم كمه.500 كرم آرد برنج داره 100 كرم كره دوغ كرفته 150 كرم روغن جامد 150 كرم شكر بودر شده و دو زرده تخم مرغ .تو رو خدا كمكم كنين اكه ميشه.

    پاسخحذف
  6. سلام سالومه جون. خوشحالم که با سایتتون آشنا شدم. تعریف رسپی های شما رو خیلی شنیدم و حتما شروع میکنم به درست کردن تک تک اونها:-) یک پیشنهاد دارم من چون ۳تا دوست کرمانشاهی دارم این شیرینی رو زیاد خوردم :-P تا جاییکه من شنیدم در تهیه این شیرینی برای اینکه به طعم اصلی و عطر واقعی‌تری برسید اگه از ترکیب کره و روغن کرمانشاهی مرغوب استفاده بشه بهتره. مامانم میگه توی ایران مارک نیک منش دقیقا عطر و طعم روغنهای قدیمی رو داره و چند ساله استفاده میکنه. به نظرم واسه یکبار هم شده حتما امتحان کنید. نمیدونم شما کدوم کشورین ولی تا جاییکه شنیدم بعضی کشورها هم این مارک رو دارن. اسم سایتش رو واستون میزارم شاید بتونین اگه دوست دارین به روشی تهیه کنید. www.m-nikmanesh.com/fa اتفاقا توی قسمت وبلاگ آشپزی سایتشون دستور شیرینی برنجی رو گذاشتن که از روغن کرمانشاهی استفاده شده :-) امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم. موفق باشید سالومه جون :-*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عزیزم خیلی خیلی لطف کردی من کانادا هستم و این روغن رو گیر نیاوردم ولی شنیدم که محشر میشه حتما میرم سایتی که گفتی دستت درد نکنه عزیزم

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...