۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

نان بربری

من عاشق این نون شدم کلی نیگاش کردم یعنی اصلا دلم نمیومد بخورمش 
نون بربری واقعی با آدم حرف میزنه
طعم و بافت نون هم که دیگه هیچی اخیرا هر چی نون بربری خوردم یا یه جاش خمیر بود یا زیادی برشته ولی وقتی خودت بپزی اونوقت که طعم نون واقعی را حس میکنی. 
مواد لازم :
آب گرم                    350-400 میلی لیتر یا یک و نصفی پیمانه
آرد                          3 پیمانه + 3 ق غ  یا 475 گرم
شکر                        1 ق غ
نمک                        1 ق چ
روغن زیتون              1 ق غ
مخمر                       1 ق غ
سبوس گندم
کنجد و سیاه دانه
مواد لازم برای رومال یا سس روی نون بربری :
آرد                       1 ق چ
جوش شیرین           1 ق چ
آب                        دو سوم پیمانه

ابتدا آب گرم درجه حرارت 35 درجه سانتیگراد را داخل ظرف دستگاه نون پز بریزید بعد نمک و شکر و روغن زیتون را داخل آب بریزید و هم بزنید.

سپس آرد را روی مایع بریزید و مخمر را در مرحله آخر اضافه کنید. دستگاه را روی برنامه " Dough " تنظیم کنید و دکمه استارت رو بزنید. بعد از یک ساعت و نیم خمیر آماده شده.
کف سینی یا میزکار آرد بریزید و هر دو دستتون رو هم آردی کنید و مرتب روی خمیر آرد بپاشید و خمیر را از ظرف به سینی منتقل کنید. در این مرحله خمیر خیلی چسبنده ست و باید مرتب به دستتون آرد بزنید و خمیر را به مدت یک دقیقه ورز بدید البته یه چیزی را فراموش نکنید که پدال دستگاه رو تو این مرحله از خمیر جدا کنید.
بعد از اینکه خمیر را ورز دادید اون را به شکل یه چونه درست کنید و زیر و روی خمیر را آرد بزنید.

 چونه خمیر را که کاملا به آرد آغشته کردید داخل سینی که کف اون هم آرد پاشیدید بگذارید و روی آن را با یه حوله یا پارچه به مدت ده دقیقه بپوشونید تا حجم خمیر بیشتر بشه و کمی پف کنه.
داخل سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی ان را ابتدا ارد سفید و سپس سبوس گندم بریزید.
تو این مرحله هر چی سینی فر بزرگتر بشه نون بربریتون کشیده تر و قد بلندتر میشه وگرنه میتونید مثل من 2 تا نون تپلی درست کنید.
چونه خمیر را روی سینی به شکل دلخواهتون پهن کنید و دوباره روش کمی آرد سفید بریزید و روش را با حوله به مدت یک ساعت بپوشانید.
در این بین میتونید سس روی نون را درست کنید که آرد و جوش شیرین را با آب سرد مخلوط کنید و روی شعله گاز بگذارید و هم بزنید تا به جوش بیاد و بلافاصله از روی گاز برش دارید و بگذارید خنک بشه.
فر را با درجه حرارت 460 درجه فارنهایت گرم کنید.

حوله را از روی خمیر بردارید و با برس یا کف دستتون از مواد سس روی نون بریزید و شروع به خط انداختن روی نون کنید. این مرحله خیلی مهمه یعنی رومال کردن نون هست که کمک میکنه به راحتی شکل بربری راه راه بشه.
بعد از اینکه با انگشت روی نون خط انداختید دوباره یک دور دیگه با برس روی خطها را سس بمالید.

روی نون سیاه دانه و کنجد بپاشید و تا جایی که قالب بهتون اجازه میده سر و ته خمیر را بکشید تا کمی بلندتر بشه و به مدت 20 دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا  سطح نون طلایی بشه. بعد از پخت نون را روی رک سیمی بگذارید تا خنک بشه و بعد نون را برش بزنید و داخل نایلون بگذارید و فریز کنید.
نوش جان



۱۴ نظر:

  1. سلام سالومه جان ، مدت کوتاهی هست که به صفحه شما آشنا شدم
    مرسی بابت این نان لذیذ و همینجور توضیح مرحله به مرحله اون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم گیلدا جان لطف داری من عاشق بورانی اسفناجی هستم که چندوقت پیش درست کردی هنوز نرسیدم درستش کنم.

      حذف
  2. خیلی‌ خیلی‌ عالییییییییییی شده سالومه جون . یعنی‌ من هر وقت درست می‌کنم اصلا نمیفهمم کی‌ سیر میشم !!!!!!!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عارفه جون آدم وقتی دسترسی به این نون نداره براش خوشمزه تر هم میشه

      حذف
  3. سلام سالومه جان
    دستت درد نکنه معلومه خیلی عالی شده
    نوش جونتون :))))

    پاسخحذف
  4. ممنون لاله جون جات خالی خیلی خوشمزه شد

    پاسخحذف
  5. خدا بدور اگه 350-400 لیتر آب توی خمیر بربری استفاده کنیم هم آشپز هم کمک آشپز تو این آب خفه خواهند شد! شاید منظورتون 350-400 میلی لیتر هست!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون از دقتتون حالا خوبه نوشته بودم یک و نصفی لیوان آب :)))) الان درستش میکنم

      حذف
  6. پیمانه ای که استفاده کردیدلیوان یا پیمانه استاندارد؟

    پاسخحذف
  7. salam salomeh jon ...
    دستورش عای .مرسی
    میشه دستور نون شیرمال هم بگید. ویاد بدید...لطفا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون فاطمه جان ؛ خوشجالم دوست داشتی این ورژن با دستگاه نون پز هست باید معمولیش هم بگذارم . پیراشکی هم چشم به زودی مینویسم دستورش رو

      حذف
  8. سلام سالومه جان، میشه این مراحل رو بدون دستگاه هم انجام داد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله میتونی فقط مخمر رو از قبل فعال کن مثل دستور نون تافتون اونجا نوشتم و ورز دادن رو خودت انجام بده با دست

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...