۱۳۹۳ فروردین ۱۲, سه‌شنبه

حَمُص hummus

هوموس یا حَمُص به املای عربی (حمص= نخود در زبان عربی) یا نخود-ارده یک خوراک مدیترانه ای- عربی است که بیشتر در سینی ها ی مزه بعنوان پیش غذا سرو میشود.
این خوراک از نخود پخته؛ ارده؛روغن زیتون؛ آبلیمو و سیر له شده درست میشود.
حمص را بعنوان پیش غذا همراه با دیگر پیش غذاها مانند تبوله و ... و نان پیتا کنار غذاهایی مانند فلافل؛ مرغ کبابی و کوفته و ... سرو میکنند و یا مییتونید به همراه سبزیجات خام مصرف کنید و یک گزینه مناسب برای گیاهخواران است. 
حمص بدلیل داشتن فیبر بالا برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش سودمند است.

مواد لازم :
نخود             1 قوطی کنسرو
ارده              1/4 پیمانه
آب لیموترش   1/4 پیمانه
روغن زیتون   2 ق غ + مقداری جهت سرو 
سیر              1 حبه
نمک             1/2 ق چ
زیره             1/2 ق چ
آب                2-3 ق غ
پاپریکا          جهت سرو


 

ارده (Tahini) را به همراه آب لیموترش داخل فود پروسسر یا غذاساز؛بلندر بریزید و به مدت 1.5 دقیقه بگذارید مواد با هم مخلوط بشه و هر 30 ثانیه یکبار خاموش کنید و مواد را با قاشق هم بزنید که مواد ته ظرف بیاد رو و دوباره ادامه بدید.
بعد سیر له شده یا ریز خورد کرده و روغن زیتون؛ نمک و ادویه بزنید و به مدت 1 دقیقه دیگر پالس بزنید و باز دوباره مواد ته ظرف را بیارید روی ظرف و یک هم بزنید.
اگر از نخود کنسروی استفاده میکنید حتما حتما بریزید داخل آبکش و چندین بار بشورید و پوست نخودها را جدا کنید تا حمص اسموتی تر بشه ولی اجباری در اینکار نیست. 
نصف نخودها را داخل ظرف بریزید و 1 دقیقه دیگر پالس بزنید و بعد باقیمانده نخود را اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه مواد را مخلوط کنید.
حالا باید کمی آب به مواد اضافه کنید تا یه مخلوط روان و اسموتی درست بشه که میتونید از آب معمولی یا آب همون کنسرو نخود استفاده کنید. از قسمت بالای دستگاه که مخصوص افزودن مایعات هست Processor running  آهسته 2 تا 3 ق غ آب را اضافه کنید تا مخلوط غلظت خوبی پیدا کنه و بعد داخل ظرف سرو بریزید و روش را روغن زیتون و کمی پاپریکا بپاشید.
حمص مزه ای داره که ممکنه خیلی افراد برای بار اول دوست نداشته باشند ولی به مرور زمان خیلی دوست خواهند داشت. 




0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...