۱۳۹۲ آذر ۱۱, دوشنبه

سالاد کِیل


کیل " Kale " یه سبزی با برگهای سبز یا بنفش از خانواده کلمهای بروکلی هست و سرشار از ویتامین کا،سی، کلسیم و همچنین حاوی عناصر ضد سرطان هست خلاصه که خیلی خاصیت داره. اگه مایلید اطلاعات بیشتری ازش داشته باشید یه سری به ویکی پدیا بزنید.
تفاوتی که کیل با کلمهای دیگه داره اینه که به صورت برگ برگ هست و چند تا برگ آن را به صورت یه دسته تو فروشگاه میتونید بخرید. کیل در ظاهر برگهای خیلی خشن و ضمختی داره که به صورت خام، خوردنش سخته یعنی یه جورایی مثل لاستیک میمونه و بیشتر به حالت بخارپز یا چیپس مصرف میشه ولی اگه بخواهید بیشترین مقدار مواد مغذی داخل کیل جذب بدنتون بشه بهتره خام مصرفش کنید.
بهترین روش برای اینکه بتونید برگهای ضمخت کیل را صاف و نرم کنید " ماساژ دادن " کیل هست. 
برای ماساژ دادن کیل به روغن زیتون و آب لیموترش و کمی نمک نیاز دارید. نمک و اسید لیمو کمک میکنه به شکسته شدن دیواره های سلولی داخل کیل و باعث میشه بافت نرمی پیدا کنه. برگهای کیل را باید با دست خورد کنید و ساقه اصلی اون را دور بریزید بعد برگها را داخل کاسه ای بزرگ بریزید و روغن زیتون و آب لیمو ترش را به ظرف اضافه کنید و با دو دست شروع کنید به ماساژ دادن کیلها مثل اینکه میخواهید شانه های کسی را ماساژ بدید.
کیل بعد از ماساژ دادن حجم کمتر و رنگ تیره تری پیدا کرده مثل سبزی پخته میشه .

مواد لازم :
کیل                      7-8 برگ ( نصف یک دسته)
لیمو ترش             1 عدد
روغن زیتون         1/4 پیمانه
نمک و فلفل
عسل                   2 ق چ
تخم کدو حلوایی      2 ق غ
 دانه انار              2 ق غ
 کدو حلوایی (باترنات) یا مانگو 

برگهای کیل را بشورید و خشک کنید و با دست خورد کنید به اینصورت که (هر برگ یه ساقه سفت سفید رنگی داره، برگهای اطراف ساقه را بکنید و اون قسمت ساقه سفت را دور بریزید.) بعد برگها را داخل ظرفی ریخته و نصفی آب یک لیمو بعلاوه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی نمک را اضافه کرده و با دو دست شروع به ماساژ دهید به مدت 2-3 دقیقه هر چه بیشتر ماساژ بدید بافت برگ نرم تر شده و در آخر حجمش کمتر شده و رنگ برگها تیره تر شده.
بعد که برگها ماساژ داده شد بگذارید کنار و بقیه مواد سالاد را آماده کنید. برای بقیه مواد خیلی دلبخواهی هست و هر چی دوست داشتید میتونید اضافه کنید مثل آووکادو، پرتقال، تخم کدو یا آفتابگردان، مانگو یا کدو حلوایی
اگه طعم کدو حلوایی را دوست دارید از باترنات تُست شده استفاده کنید به اینصورت که کدو حلوایی را از وسط نصف کرده و داخل سینی فر که کفش فویل یا کاغذ روغنی گذاشتید بگذارید برای اینکه سینی به راحتی تمیز بشه.کدوها را جوری داخل سینی بچینید که پوستشون رو به بالا باشه کمی آب 1/4 پیمانه داخل سینی بریزید و با درجه حرارت 400 درجه فارنهایت به مدت 20 -25 دقیقه یا تا زمانی که وقتی چنگال را داخل کدو بزنید به راحتی فرو بره بپزید. یک عدد کدو برای این سالاد زیاده 1 پیمانه کدو خورد شده کافیست و میتونید مابقی  را پوره کنید و فریز کنید. 
اگه فقط کدوی تست شده خواستید درست کنید و نمیخواهید پوره داشته باشید میتونید کمی روغن زیتون و نمک هم به کدوها بزنید و بعد تست کنید.



انار هم از وسط نصف کنید و با پشت قاشق روش بکوبید تا در کمتر از یک دقیقه تمام دانه های انار بیرون بیاد بدون اینکه دستتون کثیف بشه.
همه مواد را که مخلوط کردید مابقی آبلیمو ترش و عسل و فلفل و باقیمانده روغن زیتون را مخلوط کرده و روی سالاد بریزید.


0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...