۱۳۹۲ آذر ۷, پنجشنبه

سالاد اسفناج و پرتقال و خرما

مطمئن هستم عنوانی که برای این سالاد نوشتم دفع کننده هست تا جذب کننده.
سالاد اونم با ترکیب پرتقال و خرما مگه میشه ؟؟ حتما چیز خوبی در نمیاد !!!! اینها سوالاتی بود که از خودم میپرسیدم . خلاصه که یه درگیری بزرگی با خودم داشتم تا اینکه رسیدیم به نتیجه. عمرا اگه حرفم رو باور کنید که چقدر این سالاد خوشمزه شد. 
اگه دوست دارید مزه های جدید را امتحان کنید و آدم شجاعی هستید تو اینکار پس با این سالاد شروع کنید که چند تا دیگه هم در راه هست.
اول بگذارید موادی که تو این سالاد بکار رفته را براتون بنویسم :
اسفناج، پرتقال، خرما،پیاز بنفش، بادام،نان پیتا،دانه انار،کنجد و سماق
از بیشترین چیزی که تو این سالاد خوشم اومد " سماق " بود. این ادویه به این خوش طعمی مظلوم گیر افتاده غیر کباب زیاد دیگه ازش استفاده نمیشه یعنی من زیاد استفاده نمیکردم ولی از امروز به بعد دیگه حتما توی سالاد امتحان میکنم.
این سالاد در کنار غذاهای گوشتی ( قرمز،سفید) سرو میشه.
مواد لازم :
سرکه سفید          1 ق غ
پیاز قرمز متوسط  1/2 عدد ( حلقه های ریز خرد شده)
خرما                 12 عدد یا 85 گرم ( هسته در آورده و نصف کرده)
پرتقال                2 عدد 
دانه انار              1 ق غ
کره ذوب شده       2 ق غ
روغن زیتون        2 ق غ
نان پیتا یا لواش     1 و 1/2 
بادام                   1/2 پیمانه ( خرد شده)
کنجد                   1/4 پیمانه
سماق                 2 ق چ
فلفل قرمز            1/2 ق چ ( به صورت فلاکون نه پودر)
اسفناج                150 گرم ( بچه اسفناج یا برگهای ریز اسفناج )
آب لیمو ترش        2 ق غ
نمک دریا


ابتدا پیاز را حلقه ای ریز خورد کنید و هسته های خرما را دربیارید و از وسط دو نیم کنید ( خرما، نه رطب) و داخل کاسه کوچکی ریخته و سرکه و کمی نمک اضافه کنید و بگذارید خرما و پیاز به مدت 20 دقیقه به اصطلاح مرینیت بشند و خوب مزه دار بشند و بعد از 20 دقیقه سرکه اضافی را دور بریزید.
فر را با درجه حرارت 325 درجه فارنهایت روشن کنید و داخل سینی فویل بکشید.
نون پیتا را با دست یا قیچی تیکه های کوچیک کنید و بادامها را خورد کنید و داخل کاسه ای کنجد،بادام ، نون پیتا را با کره ذوب شده و 1 ق غ روغن زیتون مخلوط کنید و روی فویل بریزید و به مدت 15-20 دقیقه بگذارید بپزه تا کریسپی و طلایی بشه. هر 5 دقیقه یه زیرو رویی کنید و چک کنید تا نسوزه و بعد از فر دربیارید و روش سماق و فلفل و 1/4 ق چ نمک بپاشید و مخلوط کنید و بگذارید خنک بشه.
در کاسه بزرگی اسفناجها را بریزید و 1 ق غ باقیمانده روغن زیتون و آب لیموترش و یک پینچ نمک (پینچ = مقدار نمکی که بین انگشت شست و اشاره جا میگیره) اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا برگهای اسفناج مزه دار بشه. برگهای بزرگ اسفناج مزه تلخی داره یعنی برای سالاد به تنهایی و خام خوردن زیاد مزه جالبی نداره حتما از برگهای خیلی ریز یا بچه اسفناج استفاده کنید.
مواد سالاد آماده شد، داخل ظرف ابتدا اسفناج بعد پرتقال بعد دانه های انار بعد خرما و پیاز و در آخر مخلوط تست شده پیتا و بادام و کنجد را اضافه کنید.
این سالاد خیلی خاص و خوشرنگ و آب و پر از مزه های گوناگونه. دلیلی نداره همیشه برای مهمونیها سالاد فصل درست کرد میتونید از مواد دیگه هم استفاده کنید فکر کنم این سالاد گزینه خوبی برای شب یلدا باشه مخصوصا با این یاقوتهای انارش.
این بشقاب هم به تنهایی برای من یه وعده ناهار بود البته مقدار مواد را تقسیم بر سه کردم.( نون پیتای تست شده با بادام وکره واقعا طعم بینظیری داشت و خرماش که دیگه نگو عالی ) اینها را تو پرانتز گفتم که برا خودم گفته باشم ممکنه کسی دوست نداشته باشه !!!


0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...