۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

کیک کرنبری و پرتقال


این کیک برای صبحانه روز عید شکرگزاری مرسوم هست و اصولا تو این فصل کرنبری تازه و مخصوصا با قیمت مناسب پیدا میشه ولی نگران نباشید بدون کرنبری هم میتونید این کیک را درست کنید. با وجود پرتقال و رنده پوست پرتقال چنان عطری این کیک پیدا میکنه که نیازی به میوه دیگه احساس نمیشه. نکته خیلی خیلی مهم این کیک اینه که نیاز به همزن ندارید نه دستی نه برقی و پیشنهاد میکنم این کیک را بگذارید چند ساعت داخل یخچال باشه و سرد نوش جان کنید.
چون میوه کرنبری ترش مزه هست و زمانیکه کیک از فر بیرون میاد گرما داخل کرنبری میمونه و اون مزه خوب را بهتون نمیده در ضمن تا یادم نرفته بگم که اگه مزه ترش دوست ندارید پس اصلا کرنبری داخل کیک نریزید.
بجای ترکیب پرتقال و کرنبری میتونید از بلوبری و لیمو ترش زرد رنگ ( lemon ) یا ترکیب گیلاس و لیمو ترش سبز رنگ ( limes )هم استفاده کنید.
من عادت دارم همه چیز رو بگم خوشمزه ولی برای این کیک میخوام بگم yum yum یعنی فوق العادست عطر پرتقالش مست کنندست و بافت کیک نه خیلی نرم و نه خیلی خشک و طعم ترش کرنبری خلاصه همه چیز دست به دست هم داده تا یه کیک یام یام بسازه.

این کیک را میتونید داخل قالبهای mini Bundts که در تصویر می بینید یا داخل قالب لوف یا همون نان انگلیسی قالبهای مستطیل 9*5 اینچ یا 22.9 * 12.7 سانتیمتری درست کنید. 
مواد لازم :
آرد سفید                  2 پیمانه ( 300 گرم)
بیکینگ پودر            1 و 1/2 ق چ
جوش شیرین            1/2 ق چ
نمک                      1/2 ق چ
رنده پوست پرتقال     1 ق غ
کرنبری                  1 و 1/2 پیمانه
مارگارین یا کره       1/4 پیمانه
شکر                     1 پیمانه
تخم مرغ                1 عدد
وانیل                     1 ق چ
آب پرتقال              3/4 پیمانه

فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید.


ابتدا در یک ظرف آرد و نمک و جوش شیرین و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و سه بار الک کرده.
پوست پرتقال را رنده کنید حدودا به سه عدد نیاز داریم که بعد هم میتونید آبشون را بگیرید ولی حواستون باشه قسمت سفید پوست پرتقال را رنده نکنید چون کیک را تلخ میکنه . 
در ظرف بزرگی پوست پرتقال و شکر را با لیسک خوب مخلوط کنید تا شکر به رنگ نارنجی در بیاد و بعد مارگارین یا کره که به دمای محیط رسیده و نرم شده را اضافه کنید و تخم مرغ را اضافه کنید و میکس کنید تا کاملا اسموتی بشه و بعد آب پرتقال و وانیل را افزوده و در آخر آرد را اضافه کنید و فولد کنید ( زیاد هم نزنید که پف کیک میخوابه ) فولد کردن هم یعنی مثل تا کردن لباس از بالا به پایین هم بزنید نه به حالت چرخشی و بعد کرنبری را اضافه کنید.


مایه را داخل قالب که از قبل چرب کردید و آرد پاشی شده بریزید و داخل فر با درجه حرارت 175 درجه سانتیگراد به مدت 18-22 دقیقه در قالب mini bundt یا به مدت یکساعت داخل قالب لوف بپزید.
من از دو قالب همزمان استفاده کردم یکی همین مینی باندت و یک لوف کوچک و زمان پخت کیک حدودا 35 دقیقه طول کشید.
اصولا در 25 دقیقه اول در فر را باز نکنید ولی بعد از اون میتونید با کمک تستر بفهمید که کیک پخته شده یا نه اگر که از چاقو یا  سیخ چوبی استفاده کردید و داخل کیک زدید زمانیکه تستر تمیز بیرون بیاد و هیچ چیزی بهش نچسبیده باشه کیک پخته شده.
زیادی نپزید که اون بافت خوب کیک از بین میره.
بعد از اینکه کیک را از فر بیرون آورید بگذارید روی رک به مدت 10 دقیقه خنک بشه و بعد روی آن را با خاکه قند یا آیسینگ تزئین کنید.



۵ نظر:

  1. اوه اوه ... ترکیبشون خیلی خوب میشه
    به به

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. یعنی عالی شد تو خونه ما که همه کیک و شیرینیها میمونه این در عرض چند ساعت هپلی هپو شد :))))

      حذف
  2. سلام ببخشید مگه تو ایران کرنبری پیدا میشه؟! فکر کنم شما در ایران زندگی نمیکنید درسته؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه پریس جان من مونترال کانادا هستم و فکر نکنم کرنبری پیدا بشه . من اوایل که وبلاگ مینوشتم ایران بودم ولی یک سال و نیم هست که اینجام

      حذف
    2. خوش باشید همیشه.ممنونم از رسپی ها و توضیحات خوبو کاملتون

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...