۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

کباب حسینی


کباب حسینی یکی از غذاهای سنتی اصفهان هست و تاریخچه اینکه چرا به این اسم معروفه خیلی دقیق معلوم نیست فقط مشخص شده که آشپز این غذا شخصی به نام حسین بوده در هر حال حسین آقا دستت درد نکنه با این دستور غذات روحت شاد باشه.
یکی از دلایلی که این دستور را مینویسم اینه که در سایتهای مختلف دستور این غذا را دیده بودم که به نظر خودم هیچکدام اون دستور اصلی نبود و هر کس بسته به سلیقه خودش چیزی اضافه کرده بود برای همین سعی کردم به همون مدل سنتی خودش درست کنم که خبری از مزه دار کردن گوشت یا پیاز سرخ کردن و .... نیست تنها گوشت و پیاز نقلی را به سیخ ( شاخه های نازک انجیر یا انار ) کشیده و داخل قابلمه ای که کفش گوجه چیده شده میگذاریم تا با آب گوشت و گوجه پخته بشه.

مواد لازم برای دو نفر :
گوشت گوسفندی         نیم کیلو
پیاز نقلی                  نیم کیلو
گوجه فرنگی             3-4 عدد


گوشت این کباب باید از قسمتهای چربی دار گوسفند مثل سردست، سینه، قلوه گاه انتخاب بشه در غیر اینصورت حالت خشک پیدا میکنه اگه دنبه هم داشته باشید میتونید لابلای گوشتها هم چند تا دنبه به سیخ بکشید.
اما سیخ ؛ اصولا باید از شاخه نازک درخت انجیر یا انار استفاده کرد ولی اگر در دسترس نبود از سیخ چوبی که قبل از پخت 2-3 ساعت خیساندید میتونید استفاده کنید. من این سیخها را داشتم و با اینها درست کردم آخه بیشتر به آدم حس کباب میده :))
گوشت را خورد کرده ولی پیازها را درسته به سیخ کشیده ( یک در میان ) ابتدا سایز سیخ را با قابلمه ای که میخواهید بپزید اندازه بگیرید که سیخ بزرگتر از قابلمه نباشه و سعی کنید قابلمه بزرگ انتخاب کنید که بیشتر از دو سه ردیف نخواهید سیخ بچینید.


کف قابلمه یک ردیف گوجه فرنگی حلقه شده بچینید و سیخها را روی گوجه ها و نمک و فلفل بپاشید و دوباره یک ردیف گوجه روی سیخها چیده و ردیف دوم سیخ را بچینید و بقیه گوجه ها و باز نمک و فلفل بپاشید. بین هر لایه حتما نمک و فلفل را اول بپاشید که در حین پخت این امکان وجود ندارد و سیخهای زیرین بی طعم میمونه اگه از  مقداری آب گوجه هم استفاده کنید کبابها با این آب میپزه و نیازی به اضافه کردن آب ندارید. در قابلمه را ببنید و با شعله ملایم بگذارید آرام آرام بپزه.
گهگاهی یه سر بزنید و اگر دیدید آب کمه از کناره های قابلمه آب اضافه کنید. زمانی که کباب پخت دیگه آبی ته قابلمه نمیمونه.
این کباب را با نون یا برنج می تونید نوش جان کنید.





0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...