۱۳۹۲ آبان ۲۷, دوشنبه

نون خشکه


نون خشکه ما یا همون کراکر، از قدیم در خانه های ایرانی  جای مخصوصی داشته مخصوصا برای صبحانه با پنیر و گردو و گلابی یا آبدوغ خیار و وقتی بهش دسترسی نداشته باشی یه بخش مهمی از سفره غذات گم شده ولی من چند هفته ای است که بعد از دیدن یه فیلم دستور تهیه اش را پیدا کردم و از اون روز به بعد هفته ای دو تا سه بار درستش میکنم .الان دیگه دوست قدیمی مون برگشته خونمون و من کلی خوشحالم . 
دستورش به قدری راحت و سریع هست که باورتون نمیشه نه خمیر مایه میخواد نه ........ فقط و فقط آرد و آب و نمک
اگه این ویدئو را دنبال کنید می بینید که در عرض کمتر از نیم ساعت نون خشکه یا همون کراکر آماده میشه.
مواد لازم :
آب سرد          1/2 پیمانه
نمک              1/2 ق چ
آرد کامل         1 و 1/2 پیمانه ( 180 گرم)
دانه خشخاش
کنجد
نمک دریایی

در رسپی اصلی از آرد سفید استفاده کرده ولی من چون میخواستم طعمش بیشتر شبیه به نون خشکه ایرانی باشه از آرد کامل استفاده کردم اینجا دیگه دلبخواهیه شما میتونید از آرد سفید استفاده کنید و طبق توصیه رسپی اصلی با Spelt flour  که کاملا ارگانیکه درست کردم ولی با آرد معمولی هم فرقی نمیکنه.

ابتدا فر را با درجه حرارت 350 درجه فارنهایت 175 درجه سانتیگراد روشن کنید.  
در ظرفی نمک را در 1/2 پیمانه آب سرد حل کنید و آرد را داخل آن بریزید و با لیسک مخلوط کنید و بعد با دست کمی مخلوط کنید نیازی به ورز دادن آن چنانی ندارید همینکه آب و آرد مخلوط بشه و خمیر به شکل یه توپ گرد در بیاد کافیست.


بعد یک سینی فر در ابعاد 17*12 اینچ یا 44*30 سانتیمتری را وارونه کنید و کمی آرد روش بریزید و خمیر را روی آن رول کنید به اندازه ای که آرد نیاز هست استفاده کنید تا خمیر از حالت چسبندگی در بیاد.
اگر از آرد سبوس استفاده کنید که خمیر خیلی چسبنده نیست و نیاز به آرد کمی داره.
خمیر را رول کنید تا کامل سطح سینی را بپوشاند. حتما حتما سعی کنید خمیر را نازک رول کنید چون اگر خمیر کلفت باشه بعد از پخته شدن نون سفت میشه .


بعد از اینکه خمیر را روی سطح سینی رول کردید با برس آردهای اضافی را از روی خمیر پاک کنید و با استفاده از یک اسپری آب پاش روی خمیر را خیس کنید و بعد با چنگال سطح خمیر را سوراخ کنید که در حین پخت پف نکنه و در آخر دانه خشخاش، کنجد و نمک دریایی را بپاشید.


 میتونید با پیتزا بر برشهای مربعی به خمیر بدهید یا خمیر را همینطوری بدون برش داخل فر بگذارید.
خمیر را به مدت 15-25 دقیقه داخل فر بپزید یا تا زمانیکه کریسپی و خشک بشه یا روش طلایی بشه. بعد از 10 دقیقه میتونید یه چکی کنید ببینید آماده شده یا نه. معمولا اطراف سینی زودتر پخته میشه اگر درست رول نکرده باشید مرکز سینی هنوز نونها نرمه ولی دور تا دور نونها برشته شده برای همین خیلی مهمه که در یک سطح رول کنید تا نون خشکه ترد و نازک داشته باشید.



۴ نظر:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...