۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

فوندانت مارشمالو


فوندانت نوعی خمیر قنادی سفید رنگی است که برای پوشش کیکها بکار میره و گاها شوگر پیست (Sugar paste) نیز گفته میشه.
فوندانت اگر با دستور اصلیش درست بشه خیلی طعم خوبی نداره ولی فوندانتی که با مارشمالو درست میشه واقعا خوشمزه ست.

برای درست کردن این نوع فوندانت فقط به پودر قند و مارشمالو نیاز داریم؛ حالا مارشمالو یا پُف نبات چی هست ؟
مارشمالو نوعی آبنبات نرمی است که از مخلوط ژلاتین و سفیده تخم مرغ و شکر تهیه میشه که میتونید در دو سایز بزرگ و کوچک یا مینی مارشمالو تهیه کنید. اصولا سایز بزرگ آن را سر سیخ میزنند و باربیکیو میکنند و ... خلاصه که شیرینی خوشمزه ای هست و توی دهن آب میشه.

مواد لازم :
مارشمالو               450 گرم
پودر قند                 1 کیلوگرم
وانیل مایع               1-2 ق چ
آب                        2-5 ق غ

در بیشتر دستورها از مینی مارشمالو استفاده شده ولی من از سایز بزرگ استفاده کردم و به مشکلی هم بر نخوردم.
پودر قند؛ حتما از پودر شکر یا همون آیسینگ شوگری استفاده کنید که نرم باشه. اگر از قنادی به صورت کیلویی تهیه میکنید دقت کنید که بافت نرمی داشته باشه یا میتونید خودتون تو خونه یکدور آسیاب کنید ولی اگر بسته بندی آماده میخرید که این مشکل را ندارید.


مارشمالوها را داخل ظرف پیرکس بریزید و 1 ق غ آب را به آن اضافه کنید و داخل ماکروفر بگذارید. برای این مقدار بین 2 تا 2.5 دقیقه طول میکشه ولی شما هر 30 ثانیه یکبار اینکارو انجام بدید و مرتب چک کنید که مارشمالو ذوب شده یا نه ، چون زمانیکه ذوب بشه پف میکنه و از داخل ظرف میاد بالا بعد داخل کاسه همزن و سر پدال را با روغن جامد یا روغن قنادی یا شورتنینگ چرب کنید و حتما از سر پدال همزن استفاده کنید در غیر اینصورت تمام پودر قندها دود میشه میره تو هوا :)))
اگر همزنتون سر پدال نداره میتونید با دست اینکارو انجام بدید کمی زمان و انرژی میبره ولی جالبه من که خیلی دوست داشتم.
فقط حتما باید سطح کارتون و دستهاتون کاملا چرب باشه و در حین کار هر وقت دیدید داره فوندانت به دستتون میچسبه چربش کنید. من نوشتم با شورتنینگ و عکسش را هم گذاشتم در واقع همون روغن قنادی ایه که اینجا به این اسم گفته میشه.

بعد از اینکه مارشمالوها را ذوب کردید با اسپچولا یا همون لیسک ( قاشق پلاستیکی مخصوص کیک) هم بزنید و وانیل را اضافه کنید و بعد به ظرف همزن چرب شده منتقل کنید و نیمی از پودر قند مورد نیاز را اضافه کنید و شروع کنید به همزدن تا کاملا مخلوط بشه و 2 ق غ آب و باقیمانده پودر قند را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا اسموتی بشه اگر احساس کردید که کمی خشک هست میتونید آب اضافه کنید. در آخر خمیری میشه که کش میاد ولی بدست نمیچسبه.
حالا اگر با دست اینکارو انجام میدید، سطح کار و دستهاتون را چرب کنید و پودر قند را به مارشمالو مذاب اضافه کنید و با دست مخلوط کنید در این حالت راحت تره چون کم کم پودر قند اضافه میکنید و زمانی که فوندانت آماده میشه میفهمید و نیازی به اضافه کردن آب اضافی ندارید چون پودر قند کمتری بکار برده اید.
زمانیکه آماده شد میتونید دورتادورش را چرب کنید و داخل سلفون بپیچید و داخل زیپ بگ در یخچال نگهدارید ولی در زمان استفاده بعدی 10-15 ثانیه داخل ماکروفر گرمش کنید.
برای رنگ کردن فوندانت ؛ مثل رنگ کردن خمیر بیسکویت میمونه یعنی با خلال دندون کمی رنگ ژله ای به خمیر میزنید و ورز میدید تا کاملا یکدست بشه.
اگه زمان بچگیتون خمیربازی دوست داشتید حتما این نوع فوندانت را درست کنید و باهاش تزئینات مختلف را درست کنید و لذت ببرید.

۳ نظر:

  1. عالیه عزیزم،عالی
    ازت ممنونم

    پاسخحذف
  2. خیلی ممنون سالومه جان از توضیحاتتون .این مقدار مواد چقدر خمیر تولید می کنه ؟ من تا به حال با فوندانت کار نکردم چون خیلی شیرینه و مزش رو دوست ندارم ولی این بار می خوام برای سالگرد ازدواجمون با فوندانت کیک رو تزئیین کنم .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جان این مقدار برای کیک کمه دو برابرش کن برای یه کیک گرد معمولی خوبه ولی چون نمیدونم سایز قالبت و ارتفاع کیکت چقدر هست این لینک را مینویسم برو داخلش یه جدول هست بسته به شکل کیک گرد بیضی مربع و ارتفاع کیک نوشته چند کیلو فوندانت نیاز داری.
      http://www.wilton.com/decorating/fondant/fondant-amounts-to-cover-cakes.cfm

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...