۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

کباب کوبیده

امروز یه آشپز افتخاری داریم، رسپی این کباب ماله آقای پدر هست و من هم مثله یه شاگرد خوب مو به مو تمام مطالبو یاد گرفتم که بتونم براتون بگم. چیزی که برای من خیلی سخت هست به سیخ گرفتن کباب هست و مطمئنا برای خیلی ها اینجوریه مخصوصا خانمها ولی اگه تمام تجربیات آقای پدر رو به کارببرید حتما میتونید یه کباب خوب درست کنید چرا که نه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • برای گوشت کباب باید حتما مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله بگیرید.پخت کباب کوبیده به تنهایی با گوشت گوساله امکان نداره چون گوشت گوساله اون چربیه لازم را نداره.از گوشت گوسفندی هم به شرطی میتونید به تنهایی استفاده کنید که از قسمتهای خیلی چرب اون استفاده نکنید وگرنه کباب رو سیخ نمیمونه. وبهترین حالت ترکیب دوسوم گوسفندی و یک سوم گوساله هست.
  • گوشت قلوه گاه گوسفند و گوشت مغز ران گوساله بهتر است استفاده کنید.
  • گوشت حداقل 2 بار چرخ شده باشه ولی 3 بار باشه که بهتره.
  • اصولا با هر یک کیلو گوشت حدود 10 عدد سیخ کباب میتونید داشته باشید که البته به طول گوشت روی سیخ هم بستگی داره.اصولا یه سیخ معمولی بین 80 تا 100 گرم گوشت داره.
  • هر چه گوشت را بیشتر ورز بدید چسبندگیش بیشتر میشه و گوشت از سیخ نمیریزه برای اطمینان بیشتر میتونید یکی دو تخم مرغ اضافه کنید.اصولا توی خیلی از رستورانها ، مغز نون باگت یا جوش شیرین یا بیکینگ پودر به گوشت میزنند که چسبندگیش بیشتر بشه ولی کباب خونگی باید با ورز دادن چسبندگی پیدا کنه و طعم گوشت بده نه نون خشکه و .... 
  • اصولا طول هر سیخ را حدود 30 تا 35 سانتیمتر میگیرند که بستگی به عرض منقل داره.
مواد لازم :
  • گوشت چرخکرده        2 کیلوگرم (مخلوط 1/5 کیلو گوسفندی و نیم کیلو گوساله )
  • پیاز بزرگ               2 عدد
  • تخم مرغ                 1 عدد ( در صورت دلخواه)
  • نمک و فلفل
 پیازها را بشورید و پوست بگیرید ولی ته پیاز را نبرید چون موقع رنده کردن لایه های پیاز از هم باز میشه و نمی تونید رنده کنید.بعد از اینکه پیاز را با رنده ریز رنده کردید، با دست پیازهای رنده شده را بچلونید و آب پیاز را بگیرید و داخل یک کاسه جدا بگذارید. موقع سیخ کردن میتونید به جای آب جوش با آب پیاز دستتون را خیس کنید و کبابها را سیخ بگیرید.
پیازها را با گوشت مخلوط کنید و شروع کنید به ورز دادن تا مایه کباب حالت چسبندگی پیدا کنه. این مرحله خیلی مهمه حدود یه ده دقیقه ای ورز بدید. برای ورز بهتر گوشت را ببرید بالا و پرتش کنید داخل ظرف. اینکار باعث میشه گوشت انسجام بیشتری پیدا کنه. بعضی جاها نوشته که بگذارید حدود 2-3 ساعت گوشت داخل یخچال بمونه چون گوشت سرد راحت تر به سیخ میره.
اگه دیدید چسبندگی لازم را پیدا نکرد میتونید تخم مرغ را اضافه کنید ولی تخم مرغ اگه زیاد باشه در بعضی موارد ممکنه باعث بشه گوشت روی سیخ حالت بریده یا پاره شدگی پیدا کنه.برای به سیخ گرفتن به اندازه یه مشت از مایه بردارید اگه دفعه اولتون هست و سخته براتون سیخ گرفتن میتونید سیخ را از وسط گوشت رد کنید ولی روش اصلی اینه که تو تصویر میبینید.
اول یه کاسه آب کنار دستتون بگذارید و قبل از اینکه مایه گوشت را بردارید دستتون را توش بزنید و خیس کنید و بعد مایه را بردارید ولی اگه از آب پیاز استفاده کنید گوشت را خوشمزه تر میکنه. سیخ را در وسط مایه بزنید و شروع به پوشاندن سطح سیخ به درازای 30 تا 35 سانتیمتر بکنید.در پایان دوباره دستتون را داخل اب بزنید و روی سیخ فشار بدید که جای انگشتاتون روی سیخ بمونه. حالا ابتدا و انتهای کباب را به سیخ بچسبانید و سیخ آماده را روی سینی بگذارید.
 گوجه ها را فراموش نکنید. کبابه و گوجش. اگه میخواهید از گوجه نصفه استفاده کنید حواستون باشه گوجه ها را از قسمت نافشون برش بزنید.
حالا باید منقلو راه بندازیم. بازم میگم کباب رو باید رو ذغال پخت ولی اگه باربیکیو بود خوب دیگه مجبورید. اول گوجه ها را بپزید چون زمان بیشتری طول میکشه و بعد کبابها را بگذارید.ابتدا باید مرتب کبابها را باد بزنید تا گوشت کمی خودش را بگیره و بعد از اینکه گوشت کمی برشته شد دیگه باد زدن نیازی نیست. و در لحظه های اول سعی کنید آتیش تندتر باشه و سیخها را مرتب برگردونید تا کمی خودش را بگیره بعد از اون میتونید زمان برگردوندن سیخ را طولانی تر کنید.
بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد و کمی حالت چربی به خودش گرفت میتونید نون چربتون را درست کنید و کبابها را لای نون بگذارید و چربی کبابها را لای نون بگیرید.و دوباره یه چند دقیقه دیگه بپزید.
و در آخر کباب را لای نون بگذارید و از سیخ جدا کنید.
و اینم یه بیت شعر در وصف کباب:
اگر دیدی کسی حالش خرابه                 بدان که چاره اش یک دست کبابه 
من که واقعا جون میگیرم و عاشق کباب کوبیده های بابام هستم.

۳ نظر:

  1. یوووهوووووووو...عاااااااشقشممممممم... :))))

    پاسخحذف
  2. سلام یه پیشنهاد براتون دارم شایدهم مهم نباشه اینکه موقع کباب کردن گوجه فقط بذاریدقسمت پوست گوجه بپزد وروی گوجه رانسوزانیدبااین شیوه آب گوجه هم حفظ میشه وبراکباب اگه خیلی خیلی کم جوش شیرین اضافه کنیدبه خمیرتون دیگه لزومی به استفاده ازتخم مرغ نیست جوش شیرین چسبندگی لازم روبه موادمیده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون از پیشنهادتون جوش شیرین را شنیده بودم ولی برای گوجه این روش خوبیه یکبار امتحان کردم ولی خیلی زمان بره نه ؟؟ باید بذارم گوجه اروم آروم بپزه

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...