۱۳۹۰ اسفند ۲۲, دوشنبه

قیمه ریزه (اصفهان)


قیمه ریزه اصفهان نوع دیگه ای از کوفته نخودچی تهران است یا شاید کوفته نخودچی از قیمه ریزه اقتباس شده؛ در هر حال هر دو مثل هم درست میشه با این تفاوت که به قیمه ریزه چاشنی سرکه و قند نمی زنند و به جاش رب گوجه فرنگی استفاده می کنند.
مواد لازم :
  • گوشت چرخ کرده                       250 گرم (کم چربی باشه و دوبار چرخ شده)
  • پیاز رنده شده                             1 عدد
  • پیاز خرد کرده                            1 عدد
  • نعنای خشک                              1 ق غ
  • زردچوبه                                  1 ق چ
  • رب گوجه فرنگی                       1 ق غ
  • آرد نخودچی                              1 پیمانه
میزان آرنخودچی برای این مقدار گوشت بنا به سلیقه من خیلی زیاده برای همین من 50 گرم بیشتر نریختم و کوفته ها از هم وا نرفت.اگه آردنخودچی زیاد باشه اونوقت همش مزه نخودچی میگیره و طعمش به غذا غالب میشه. ولی این سلیقه ایه. در حدی باید آرد بزنید به گوشت که دیگه گوشت به کف دستتون نچسبه. من کمی زعفران آبکرده هم به مایه زدم که فوق العاده خوشرنگ تر شد.

گوشت و پیاز رنده شده و آرد را در ظرفی بریزید و نمک و فلفل را بپاشید و با دست مخلوط کنید.اگه دیدید مایه سفت شده،یکی دو قاشق آب اضافه کنید.
از مایه به اندازه یه گردو بردارید و میان دو دستتون گلوله کنید و تمام گلوله را در سینی بچینید. روغن را داخل قابلمه روی حرارت ملایم داغ کنید و پیاز خرد کرده را در آن تفت بدید تا پیاز کمی رنگ بگیره بعد پیازها را دربیارید و کوفته ها داخل روغن باقیمانده روی حرارت ملایم یه غِِل بدید؛تا خودش را بگیره نمیخواد سرخش کنید؛سپس با قاشق سوراخدار بردارید و کنار بگذارید و سس را آماده کنید.


 پیاز و زردچوبه و نعنای خشک را داخل روغن بریزید و یک چرخ بدید ولی نسوزونیدش!!!!!!
به جای زردچوبه میتونید زعفران حل شده داخل آب بکار ببرید.
رب گوجه را اضافه کنید و یک پیمانه آب و اجازه دهید تا آب به جوش بیاد بعد کوفته ها را به داخل قابلمه برگردانید و بگذارید با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزه.
بعضی وقتها غذاهای سنتی خیلی میچسبه. 


0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...