۱۳۹۲ دی ۱۸, چهارشنبه

مَدلین Madeline


مَدلین یک نوع کیک چای فرانسویه که با قالبهای صدفی شکل یا Scalloped shell shape مخصوص درست میشه و کیک در یکطرف راه راه و در طرف دیگر با یک شکم تپل مپل هست.
این کیک دور تا دور بافت کریسپی و در وسط بافت نرمی داره و این کیک اسفنجی کره ای کوچولو تنها تفاوتش با کیک اسفنجی معمولی در کره ذوب شده ایست که در دستورش بکار میره که همون باعث میشه مدلین سبک و نرم با یک طعم کره ای لذیذ بشه.

مواد لازم :
 کره                             1/2 پیمانه یا 113 گرم
آرد سفید                        1 پیمانه یا 130 گرم
بیکینگ پودر                  1/2 ق چ
نمک                            1/4 ق چ
تخم مرغ                       3 عدد سایز بزرگ
شکر سفید                     1/2 پیمانه یا 100 گرم
شکر قهوه ای روشن        2 ق غ یا 30 گرم
وانیل                           1 ق چ

در ظرفی آرد و بیکینگ پودر و نمک را مخلوط کنید و 3 بار الک کنید.
در شیرجوش کره را روی شعله گاز آب کنید و بگذارید گرم بماند نیازی به خنک کردنش ندارید.
در کاسه ای بزرگ تخم مرغها را به همراه شکر سفید و قهوه ای به مدت 5 تا 8 دقیقه با سرعت بالای همزن بزنید تا کاملا مایه روشن و کرم رنگی درست بشه و بعد وانیل مایع را اضافه کنید.
( داخل پرانتز اضافه کنم که اگه دوست دارید مدلین با طعم لیمو داشته باشید در همین جا میتونید به جای وانیل از 1 ق چ رنده پوست لیمو استفاده کنید. )
حدود 1/3 آرد را با الک روی مایه تخم مرغ و شکر بریزید و به آرامی فولد کنید میتونید با لیسک یا ویسک اینکارو انجام بدید.
با ویسک مواد سریع تر فولد میشه ولی باید دقت کنید که هم نزنید فقط فولد کنید. بعد مابقی آرد را به همان صورت داخل مایه فولد کنید.
کره را که قبلا آب کردید و هنوز گرم مونده، برای اینکه کره خوب با مایه مخلوط بشه ابتدا در کاسه ای جداگانه حدود 1 پیمانه از مایه را داخل کره ذوب شده گرم بریزید و فولد کنید که اینکار کمک میکنه راحت تر با کل مایه مخلوط بشه و بعد داخل کاسه اصلی که مایه تخم مرغ هست را با لیسک یه شکاف بدید و مایه کره را در دو مرحله اضافه کنید یعنی مایه کره را یکدفعه روی مایه تخم مرغ نریزید اول یک شکاف باز کنید و بعد کمی مایه کره را بریزید و به آرامی فولد کنید میتونید در تصاویر تمام مراحل را ببینید.
روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت حداقل 2 ساعت یا یک شب تا صبح داخل یخچال نگهدارید.

 

 


 

این مرحله داخل یخچال خیلی مهمه و همین مرحله یعنی سرد شدن کره داخل یخچال کمک میکنه که مدلینها یه شکم تپل داشته باشند در غیر اینصورت یک کیک کوچک دارید که فقط در یکطرف منحنی راه راه داره و در طرف دیگه تخت هست و برآمدگی نداره.

نکته دیگه اینکه میتونید این مایه را تا 3 روز داخل یخچال نگهدارید و هر دفعه به مقداری که نیاز دارید بپزید و زمانیکه مهمون دارید گرم سرو کنید.
فر را با درجه حرارت 375 درجه فارنهایت یا 190 درجه سانتیگراد گرم کنید.
داخل قالب را با برس با کره آب شده یا اسپری چرب کنید و آردپاشی کنید و به مدت 10 دقیقه داخل یخچال بگذارید. 
با قاشق بستنی یا قیف یا قاشق سوپخوری از مایه در وسط هر کدام از مولدها بگذارید یعنی حتما وسط قالب مواد را بریزید اینکار کمک میکنه که شکم تپل درست بشه و به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزید. از پای فر تکون نخورید چون اگه زیادی پخته بشه خشک میشه وقتی لبه های کیک طلایی یا قهوه ای بشه یا زمانیکه با نوک انگشت روی شکم برآمده بزنید اگه رفت داخل و سریع بیرون اومد یعنی کیک پخته شده. بعد قالب را روی رک سیمی برگردونید و بگذارید خنک بشه و روش خاکه قند بپاشید.
میتونید در ظرف در بسته به مدت یکماه در فریز نگهدارید و تا 3 روز در ظرف در بسته در دمای محیط نگهدارید.
اگر مدلین با طعم لیمو درست کردید میتونید مقدار 1/2 پیمانه یا 60 گرم خاکه قند را با 2 ق غ آب لیموی تازه مخلوط کنید و با برس روی مدلینها را به اصطلاح Lemon glazed بزنید.


0 نظرات:

ارسال یک نظر

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...