۱۳۹۳ اسفند ۷, پنجشنبه

نون چایی قزوین



مواد لازم :
آرد 375 گرم
پودر قند 125 گرم
روغن جامد 160 گرم
تخم مرغ 2 عدد
ماست 50 گرم
بیکینگ پودر 1/2 ق چ
هل 1/2 ق مرباخوری

مواد رویه شیرینی :
شربت غلیظ یا بار 1 ق چ
زعفران دمکرده غلیظ 1 ق چ
تخم مرغ یکعدد
ماست 1 ق سوپخوری
روغن مایع 1 ق چ
کنجد جهت پاشیدن روی شیرینی

روغن جامد را بهمراه خاکه قند به کمک همزن بزنید تا مخلوط کاملا رنگش عوض بشه و رو به سفیدی بره و بعد پودرهل و تخم مرغها را دونه دونه اضافه کنید و هربار بعد از اضافه کردن تخم مرغ هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط بشه.
بیکینگ پودر را داخل ماست بریزید تا شروع کنه به فعال شدن و ماست حباب دار بشه و بعد به مخلوط اضافه کنید و در اخر آرد را کم کم اضافه کنید و شروع کنید با دست مخلوط کردن در حدی که خمیر جذب مواد بشه نیازی نیست خیلی ورز بدید چون خمیر به روغن میوفته.
خمیر را گلوله کنید و داخل پلاستیک بذارید و نیم ساعت استراحت بدید و در این فاصله تا خمیر استراحت میکنه مواد رویه شیرینی را درست کنید.



همه مواد رویه را با هم مخلوط کنید و به کمک همزن بزنید تا کاملا مخلوط بشه و از حالت لختگی در بیاد.
خمیر را با وردنه به ضخامت حدود یک سانتیمتر باز کنید و با وردنه شیاردار روی خمیر بکشید یا میتونید از چنگال برای شیاردار کردن خمیر استفاده کنید و با پره های چنگال به ارامی روی خمیر شیار بندازید ؛ شیارها کمک میکنه که مواد رویه شیرینی که روش میمالید لیز نخوره و روی شیرینی بمونه.

خمیر را قالب بزنید و با برس از مواد رویه روی شیرینی بمالید ؛ برای خوشرنگتر شدن میتونید دوبار اینکارو تکرار کنید.

شیرینیها را داخل سینی کمی چرب شده بچینید.
دمای فر هم از یکربع قبل با 170 درجه سانتیگراد روشن کنید و شیرینیها را به مدت 15 الی 20 دقیقه بپزید.

بهترین حالت برای پخت این شیرینی استفاده از فر برقی یا فری هست که همزمان حرارت از بالا و پایین به شیرینی بده ؛ بدلیل اینکه مواد رویه شیرینی داخل فر معمولی تغییر رنگ نمیده و ممکنه فکر کنید شیرینی هنوز نپخته ؛ پس دقت کنید اگر فر معمولی دارید شیرینی بیشتر از این زمان نپزه و اگر روی شیرینی هنوز تغییر رنگ نداده بود چند دقیقه گریل فر را روشن کنید؛ مراقب باشید شیرینی از رو نسوزه.
بهترین سینی مناسب این شیرینی ؛ قالبهای گرد دیواره دار یا همون قالب باقلوای مخصوص قزوین هست و این شیرینی داخل سینی فر معمولی که دیواره نداره به خوبی قالب اصلی پخته نمیشه.

 برگرفته از

۲ نظر:

  1. چقدر خوشرنگ و خوشمزه ، دستت درد نکنه بابت توضیحات کاملت عزیزم :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عزیزم بنظرم اصلش خوشرنگتر بود تو عکس پیدا نیست

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...