۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

نان لواش خونگی



درست کردن این نون برای دوستانی که خارج از ایران زندگی میکنند لذت خاصی داره ؛ دستورهای مختلفی رو تا حالا امتحان کردم و با کمی دست بردن در دستور بنظرم این دستور از همه قابل قبول تر اومد ؛ امیدوارم امتحان کنید و دوست داشته باشید.

مواد لازم :
آرد 500 گرم
شیر ولرم ؛ نیم پیمانه
شکر1/2 ق چ
نمک 1/2 ق چ
زرده تخم مرغ ؛ 1 عدد
خمیرمایه 1 ق چ ؛ اکتیودرای ایست همان مخمر معمولی
روغن 1/2 ق غ
آب ولرم یک پیمانه

مهمترین نکته در درست کردن نون ؛ بعمل امدن خمیر مایه هست. میتونید از خمیر مایه فوری یا Instant yeast  استفاده کنید که نیازی بعمل اومدن وفعال شدنش نیست و مستقیما خشک به مواد اضافه میشه ولی اگر از خمیر مایه معمولی Active dry yeast استفاده میکنید حتما باید مخمر رو فعال کنید به اینصورت که داخل کاسه شکر بریزید و آب ولرم دمای 38-40 درجه داخل کاسه ریخته و مخمر را روش بپاشید و روی کاسه رو با سلفون بپوشونید و بگذارید بین 7-5 دقیقه تا مخمر فعال بشه و روی کاسه حالت کف الود پیدا کنه ؛ اگر بعد از گذشت این مدت زمان تغییری پیدا نشد یعنی مخمر فعال نشده که دو علت داره یا دمای آب خیلی زیاد بوده و مخمر کشته شده و یا اینکه تاریخ مصرفش گذشته بوده.

بعد از باز کردن ظرف خمیرمایه همیشه باید داخل یخچال نگهدارید و حتما تاریخ مصرف رو چک کنید و برای دمای آب با انگشت دستتون چک کنید دمای اب کمی از دمای بدن بالاتر باشه میتونید دماسنج داشته باشید یا مثل من فقط 30 ثانیه اب رو داخل ماکروفر بذارید تقریبا به همون دما میرسه ولی باز هم با انگشت کوچیک تستش کنید.

در مرحله بعد مخلوط کردن مواد باهم ؛ میتونید با دست یا همزن استند میکسر اینکارو انجام بدید.
داخل کاسه بزرگی آرد را به همراه نمک بریزید و مخلوط کنید و وسطش رو گود کنید و مخمر فعال شده و شیر و زرده و روغن را اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا یک خمیر نرم و لطیفی درست بشه و بعد از اون به مدت 7-8 دقیقه ورزش بدید.

یا از استند میکسر استفاده میکنید و سر مخصوص خمیر را بزنید و همه مواد رو به مدت 5 دقیقه به کمک همزن مخلوط کنید.


خمیر درست شده را داخل کاسه از قبل چرب شده بگذارید و روش رو سلفون بکشید و بگذارید در جای گرم تا حجمش دوبرابر بشه و پف کنه ؛ بسته به دما و گرمای محیط یکساعت تا دو ساعت طول میکشه.
بعد از اینکه خمیر پف کرد؛ سطح کار را آرد بپاشید و پشت دستتون را آرد پاشی کنید و داخل خمیر پف کرده بزنید تا هوای اضافیش خارج بشه و ظرف رو روی سطح کار برگردونید و کمی روش آرد بپاشید و همونطور که به فرم گرد هست به هشت قسمت مساوی تقسیمش کنید.
هر قسمت رو بصورت چونه گرد کنید و روش رو با سلفون بپوشانید.
تابه چدنی مخصوص که کفش سنگین باشه برای اینکار مناسب ترینه؛ این تابه ها مخصوص پخت نون و کرپ هست و دیواره نداره و حرارت رو بهتر منتقل میکنه ؛ در تابه معمولی هم میتونید ولی اگر کف تابه کلفت نباشه زودی خراب میشه و ممکنه بسوزه ؛ خلاصه دقت کنید که نون سریع نسوزه

تابه رو روی حرارت ملایم بگذارید از دو دقیقه زودتر تا گرم بشه و چونه ها رو با وردنه باز کنید و داخل تابه گرم بندازید ؛ بعد از یک تا دو دقیقه شروع میکنه به حباب دادن و پف کردن میتونید برش گردونید و طرف دیگه اش رو بپزید ؛ زمانیکه برمی گردونید سریع نون پف میکنه و بلند میشه با یه دستمال تمیز اشپزخونه روی نون و پف فشار بیارید تا نون بچسبه به کف تابه و بذارید یه دقیقه بپزه.
نونهای اول و دوم ممکنه زمان پخت بیشتر باشه چون هنوز تابه گرم نشده ولی بعد از گرم شدن زودتر میپزه و سرعت عمل باید داشته باشید.
نون را بگذارید روی توری تا حرارتش رو از دست بده و میتونید داخل کیسه زیپ بگ بگذارید و فریز کنید تا چند روز نون تازه دارید و هربار تستش کنید.


۱۳ نظر:

  1. به به عجب نانی
    نوش جانتون
    واقعا عطر نان که توی خونه ميپيچه آدم مدهوش میشه .
    منم اگه فرصت کنم گاهی نان ميپزم.
    قصد دارم یه تابه مخصوص نان لواش و تافتون بخرم .
    با سیاه دانه هم محشر میشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنون عاطفه جون ؛ تابه حتما بخر چون واقعا پخت نون بهتر میشه ؛ با کنجد و سیاه دونه و کمی هم شنبلیله خشک من برا تافتون میریزم طعم نون خونگیهای قدیم رو میگیره عالی میشه

      حذف
  2. سلام دستور فوق العاده اى بود ، ممنون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم امیدوارم درست کنید و دوست داشته باشید

      حذف
  3. به به .....چه نونایی...من عاشق این نونا شدم.....واقعا عالیه...دست گلت درد نکنه سالومه جونم

    پاسخحذف
  4. چه عکس قشنگی ، به به ، خسته نباشی ، منم عاشق نون پختن هستم ، عاشق پیچیدن بوی نون تو خونه هستم .......

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی بوی خوبی داره ایران که بودم عاشق نونوایی و تو صف ایستادنش بودم اینجا دیگه مجبوریم خودمون درست کنیم

      حذف
  5. ممنون از دستورتون . یک سوال . ایا میشه برای پخت این نون از این دستگاههای برقی استفاده کرد که خودشون یک صفحه دارن همینطور لبه نداره ؟ در ضمن ایا لازم نیست تابه یا صفه رو کمی چرب کنیم ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من تجربه نداشتم ولی به امتجانش می ارزه ؛ نیازی به چرب کردن تابه نیست

      حذف
  6. دستتون درد نكنه من پختم روشو كنجد ريختم بازم تشكر فقط زود مثل نون خشك شد نمى دونم چرا؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حرارت زیاد بوده برای همین زودی خشک شده نمیدونم تابه معمولی داشتید یا چدنی چون با تابه معمولی سریع خشک میکنه و باید حرارت خیلی ملایم باشه

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...