۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

خمیر پیتزا شماره یک



درست کردن خمیر پیتزا شاید یکم دردسر ساز به نظر برسه ولی زمانی که این پیتزا را بخورید و طعمش زیر دندونتون بره دیگه محاله سراغ خمیر پیتزای آماده برید چه برسه به پیتزای بیرون
مواد لازم :
  • آرد                          1/2 و 4 لیوان
  • نمک                        3/4 و 1 ق چ
  • خمیر مایه فوری          1 ق چ
  • روغن زیتون              1/4 لیوان
  • آب یخ                       3/4 و 1 لیوان
 آرد را که از قبل داخل یخچال گذاشته اید و کاملا سرد است با نمک و خمیر مایه مخلوط کرده سپس روغن زیتون را اضافه کرده و لیوان آب یخ را حتما یخ باشه کناره دستتون بگذارید. دستتون را داخل آب بزنید و بعد داخل کاسه آرد.
حواستون به خمیر مایه باشه حتما باید تازه باشه و بعد از باز کردن در ان حتما داخل یخچال نگهداری کنید. اگه یکی از قبل دارید داخل کابینت بدرد نمیخوره و همشون مردن تا حالا و خمیرتون به هیچ وجه پف نمیکنه.
پنجه تونو مثل عقاب، قلابی شکل نگهدارید و دورانی داخل آرد بچرخونید به هیچ وجه ورز ندید. دست را داخل لیوان آب یخ بزنید بعد وارد کاسه آرد وبه همین حالت دورانی بچرخونید تا لیوان آب تمام شود. حواستون باشه انگشتاتون را نبندید و ورز هم ندید. ممکنه کمی کثیف کاری بشه ولی وقتی آب تمام شد خمیر دیگه از اون حالت چسبندگیش درمیاد و حالا قسمت شیرین و لذت بخش کار شروع میشه یعنی ورز دادن.
برای ورز دادن مثل عکس با یک دست خمیر را بگیرید و با کف دست دیگه خمیر را رو به جلو فشار دهید اگه وارد باشید حدود 7-8 دقیقه طول میکشه ولی اگه تازه کارید یا عاشق خمیر بازی هستید تا یه ربع هم جا داره هرچی خمیر بیشتر ورز بخوره بهتر میشه. یکبار اینکارو بکنید خیلی باحاله یه آرامش خاصی بهتون دست میده شاید هم دلتون بخواد برای چند دقیقه حس یه نونوا را داشته باشید.
خمیر ورز داده آماده کاملا نرم و لاستیکی و خیلی کم چسبنده هست.آن را داخل کاسه ای بگذارید روش را با روغن زیتون چرب کنید و سلفون بکشید و در یه جای گرم بگذارید مثلا کنار شومینه، خیلی نزدیکش نکنید که بپزه یا داخل فر که قبلش روشن بوده و الان کمی گرما داره نه فر روشن. این خمیر کمی دیر پف میکنه. توی رسپیه اصلی گفته 2 ساعت کافی است ولی من تو این چند بار که درستش کردم چند ساعت طول کشیده ولی کلا اگه خمیر پیتزا رو یک روز زودتر درست کنید خمیر با کیفیت بهتری دارید.
خمیر تقریبا حجمش 2 برابر میشه و زمان استفاده باید با مشت بزنید تو خمیر تا پفش بخوابه ( این قسمت خیلی حال میده ) و دوباره کمی ورز بدید ولی برای اینکه به دستتون نچسبه هر دو دستتون را تا مچ آردی کنید و کمی ورزش بدید. با این مقدار مواد 4 تیکه خمیر پیتزای دو نفره بهتون میده.
چونه های آماده را میتونید با برس کامل روغن زیتون بمالید، سلفون بکشید و داخل زیپ کیپ به مدت 3 روز در یخچال و تا 3 ماه داخل فریزر نگهدارید.

یک نکته را هم بگم که اصولا خمیر مایه را ابتدا داخل آب یا شیر ولرم بعمل میارند ( در پست بعدی توضیح میدم) ولی تو این دستور ما از خشکش استفاده میکنیم مزیتش اینه که خمیر به هیچ وجه مزه خمیر مایه نمی گیره و کیفیت نون پیتزا واقعا عالی میشه.

۱ نظر:

  1. دستور خوبیه اگر حوصله ام بگیره درست کنم

    پاسخحذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...