۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

کیک توت فرنگی


یکی از خوشمزه ترین کیکهایی که تو عمرم خوردم، مخصوصا اگه عاشق توت فرنگی باشید. دستورشو از وبلاگ لیلای عزیز، آشپزخانه کوچک من گرفتم.
این کیک ؛ نوعی از کیکهای کره ای هست. کلا کیکها دو نوعند یا اسفنجی یا کره ای که هر کدوم انواع و اقسام داره که بعدا مفصل توضیح میدم.
مواد لازم :
  • آرد                 225 گرم
  • شکر               225 گرم
  • کره                225 گرم
  • تخم مرغ          4 عدد
  • بیکینگ پودر     1 ق غ
  • شیر                3 ق غ
  • وانیل              1 ق چ
مواد لازم جهت تزئین کیک :
  • توت فرنگی تازه              8-9 عدد
  • توت فرنگی فریز شده        100 گرم
  • شکر                           200 گرم
  • آب جهت تهیه شربت         کمتر از نصف پیمانه
  • اسانس توت فرنگی
  • رنگ قرمز یا صورتی خوراکی
  • شکلات تیره
  • خامه فرم گرفته
 کره و تخم مرغها را 2 ساعت زودتر از یخچال بیرون بگذارید. ابتدا کره و شکر را بزنید با دور متوسط همزن تا مواد به رنگ کرم روشن بشه بعد تخم مرغها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر کدام 1 دقیقه بزنید تا مواد کامل مخلوط شوند و وانیل را اضافه کنید.( همیشه وانیل به همراه تخم مرغ اضافه شده).
آرد را با بیکینگ پودر مخلوط کرده و سه بار الک کنید و به مواد اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید سپس شیر را اضافه کنید و با همزن 1 دقیقه دیگر بزنید. مواد این کیک کمی سفت تر از کیکهای دیگه هست نگران نشید حال این کیک اینه.
مواد را داخل قالب بریزید و داخل فر بگذارید تا بپزه.
اصولا کف و دیواره های قالب را با کره یا روغن چرب میکنند یا از کاغذ روغنی استفاده میکنند که کیک براحتی از قالب جدا بشه من اینبار داخل قالب کمربندی ریختم خیلی فرق نمیکنه و کف قالب کمربندی رو هم کاغذ روغنی انداختم بصورتیکه کاغذ از قالب زد بیرون یعنی یه اندازه کف گرد قالب، کاغذ را نبریدم چون میخواستم دیواره های قالب کمربندی روی کف قالب بیاد و کاغذ مابینشون باشه که هیچ نشتی نداشته باشه ( اصولا قالب کمربندی نشتی داره ) با این روش دیگه هیچ مشکلی پیش نمیاد.
حدود 35-40 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد داخل فر گذاشته. ولی اگر کیک را در دو مرحله داخل قالب 18 سانتی بریزید کارتون راحت تره سعی کنید برای زمانیکه که میخواهید کیکتون را تزئین کنید و خامه بین لایه ها بریزید کیک را توی دو قالب یک سایز در دو مرحله بریزید که دیگه موقع نصف کردن مشکلی براتون پیش نیاد.
اصولا کیکهای اسفنجی را برای تولد و مراسم بکار میبرند چون میخواند برش کیک راحت تر خورده بشه و هم اینکه سطح کیک یکسان پف میکنه و پستی و بلندی نداره مثلا مرکزش قله کوه نمیشه.حالا اگه کیکتون اینجوری شد اشکالی نداره با چاقو صافش کنید که سطح همه جاش یکسان بشه.

کیک که اماده شد قالب را وارونه روی سه پایه ماکروفر یا سینی توری یا هرچی برا اینکار دارید برگردونید این کار کمک میکنه پف کیک نخوابه و میتونید چند برگ کاغذ روغنی روی سه پایه بگذارید که جای شبکه ها روی کیک نیفته و کیکتون راه راه نشه اینا برا زمانی هست که نمیخواهید تزئین کنید.
خامه فرم گرفته را با رنگ مایع خوراکی قرمز یا صورتی، قرمز ژله ای ویلتون به رنگ صورتی دربیارید و کمی اسانس توت فرنگی بزنید زیاد اسانس استفاده نکنید که خامه را تلخ میکنه اگه اسانستون روغنیه چند قطره کافیه اگر مایع هست کمتر از یک ق چ بریزید.
اصولا کیک را شب قبل درست کنید بگذارید داخل یخچال روز بعد تزئین کنید. حالا میریم سراغ شربت توت فرنگی، اگر مربای توت فرنگی تو خونه دارید که از آبش استفاده کنید وگرنه که مثل من مجبورید درست کنید من از این شربت توت فرنگی آلمانیها دارم ولی اونا زیادی برا اینکار غلیظند و طعم شربتی که خودتون درست کنید یه چیزه دیگه هست.
غرغر نکنید که دستور این کیک چقدر سخت و طولانیه هیچ کاری نداره نمیخواهیم که 10 تا شیشه مربا و شربت درست کنیم. منم تاحالا درست نکرده بودم همش یک ربع هم نشد. با این مقدار توت فرنگی که من گفتم حدود سه چهارم پیمانه شربت درست شد که برای 3-4 تا کیک دیگه هم میشه استفاده کرد.
توت فرنگی تازه تو بازار زیاد اومده ولی واقعیتشو بخواهید فقط درشته و قیافه داره نه طعم داره نه عطر من از اونها فقط برای تزئین روی کیک استفاده کردم. توت فرنگی فریز شده قبلا خریده بودم هر بسته 300 گرمه که من فقط 100 گرمشو برداشتم ولی واقعا طعم و بوی خوبی به شربت داد.
اصولا برای درست کردن شربت توت فرنگی به ازای هر کیلو توت فرنگی 2 کیلو شکر میریزند. توت فرنگیها را داخل یک کیسه بکنید و شکر و آب را مخلوط کنید روی شعله بگذارید.
زمانیکه شکر داخل اب حل شد و شروع به جوشیدن کرد کیسه توت فرنگی را داخل ظرف بگذارید و صبر کنید تا آروم آروم شربت اماده بشه و زمانیکه دیدید به غلظت لازم رسیده شربت آماده شده.
بنا به قطر کیکتون، کیک را با چاقوی لیزری بلند به 2 یا 3 قسمت ببرید و روی هر لایه اول شربت توت فرنگی بریزید و بعد کمی از توت فرنگیهای داخل شربت را بریزید و روی کیک را خامه بمالید.
برای اینکه منتقل کردن کیک به ظرف اصلی یه مقدار سخت هست من از اول کیک را روی ظرف اصلی میگذارم و دور تا دور کیک را با تیکه های کاغذ روغنی میپوشنم توی عکس پیداست با یه کفگیر کیک را کمی بلند کنید و یه تیکه کاغذ روغنی زیرش بگذارید این کار را ادامه بدید که دور تا دور پر بشه از کاغذ روغنی و بعد که تزئین کیک کامل شد یکی یکی کاغذها را بردارید اینجوری دیگه ظرفتون کثیف و خامه ای نمیشه.
بعد از اینکه کار خامه کشی تموم شد روی کیک را با توت فرنگی تزئین کنید. کمی شکلات تیره را آب کنید و داخل قیف بریزید و با ماسوره ریز شماره 1 روی کیک بریزید. این کیک بعد از تزئین هم اگه چند ساعت توی یخچال بره دیگه محشرتر میشه.

۳ نظر:

  1. وووووووووی به به!!!!

    پاسخحذف
  2. ممنون سالومه جون. اما من نتونستم کپی کنم پرینت بگیرم حالا یه پام آشپزخونه یه پام پشت کامپیوتر :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شرمنده راست کلیک وبلاگ رو بستم و باید زحمت بکشید اول دستور رو بنویسید بعد شروع کنید به پختنش کاری که خود من همیشه انجام میدم و اینجوری ممکنه یه چیزی یادت بره

      حذف

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...